Opprinnelig lagt inn av Spinny
Det er veldig viktig med mineraltilskudd? Men vil ikke det stabilisere seg, når kroppen finner tilbake til "vannholdet"? For den gjør vel det? Og man mister vel kun mineraler gjennom vannet? Ikke de manglende karbohydratene?
Ja, det er viktig ! Det vil ikke stabilisere seg av seg selv. Når man spiser lavkarbo er det som HP sier, vanndrivende i seg selv. Det er viktig å drikke mye når man er i ketose - spesielt for å skylle ut avfallstoffer. Da forsvinner dessverre viktige mineraler i samme slangen. Kroppen finner ikke selv tilbake til "vanninnholdet" så lenge du spiser etter en meny som i seg selv er vanndrivende. Du tisser ikke ut karbohydrater, men når du forbrenner fett skiller nyrene ut ketoner i urinen (når du er i ketose).
Å ta litt kalium tilskudd - i så små mengder som f.eks. Atkins anbefaler (750 mg/dag) er IKKE farlig. Det lommelegen skriver om er overdosering - (som regel i sprøyteform som eldre personer ofte får på sykehjem/sykehus fortalte legen min). Det skal mye til å få så høyt kalium. Jeg har tatt 1500 mg i mange år (etter å ha tatt prøver hos legen). Kuttet ned til 750 mg nettopp (for å se om det viste på prøvene) og fikk etter siste prøvetaking beskjed om å gå tilbake til 1500 mg/dag. Det laveste i kalium referansenivået for "normalen" er 3. Jeg hadde 3.5 og fikk beskjed om å øke dosen.
Men alle er forskjellige. Anbefaler absolutt å få sjekket nivået hos lege !