Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-10, 10:42   #10
mam
Seniormedlem

mam sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Kostholdslære i skolen fremdeles som på 80-tallet

Jeg har rundet 40. Og min mor fikk meg sent. Så hun er rundt 80.

Hun vokste opp på hjemmebakt brød med margarin og sukker. De drakk kaffe med sukker flere ganger daglig. Hun hadde ikke tannbørste. Hun fikk gebiss til konfirmasjonen.

Men bortsett fra tannhelsa, holdt folk seg i arbeid hele tida. Vi ville kalt det blodslit i dag. Stå på fiskebruket til neglene blødde og ryggen verket. Det var ikke mye Arbeidstilsyn da. Alt husarbeid ble utført for hånd. Vasking, vannbæring, vedbæring. Mange steder fikk ikke elektrisitet før etter krigen. Biler var rasjonert, mange syklet på jobb. Kaloriene de fikk inn ble forbrent. De spiste fisk flere ganger i uka, fantes ikke så mye tilsetningsstoffer.

Jeg har også vokst opp på brød med margarin og sukker. Men jeg har unngått gebiss - takk gud! (Fluotannkrem ble ikke vanlig før på 70-tallet)
Jeg åt masse sukker. Brukte å røre ihop margarin, melis og kakao og bruke det som pålegg. Eller bare spise det med skje.

Da jeg ble voksen, var det magre produkter som var tingen. Og se hvor slank og pen jeg ble... NOT. Brød med lettmargarin og skummet melk.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat