Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-10, 23:34   #46
Hamster59
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Skal ha pinnekjøtt på julaften som vanlig, men i år skal vi ha ribbe også. Tilbehør er kålrotstappe og rødkål. Må prøve å lage rødkålen sjøl i år! Muligens en liten potet. Skal på et par julebord, håper på buffet, så jeg kan slippe unna sossissene og medisterkakene. (Blir så skeptisk på sånn utspedd mat!) På det andre skal jeg sjøl betale maten, og da kan jeg si fra hva jeg vil ha, og forhåpentligvis får jeg det sånn som jeg vil ha det. Har alltid syntes riskrem var for mektig på julaften, så vi har brukt å ha fruktsalat og is. Kanskje lager jeg lavkarbo sitronfromasj i år, godt med noe lett og luftig etter en mektig middag. Neste dag blir det lutefisk, med poteter (1 liten til meg), ertestuing, masse bacon, bittelitt brunost og eggesmør.

Hva slags ribbe skal vi kjøpe? Familieribbe? (Synes familiedeig og familieribbe høres litt ekkelt ut..) Tynnribbe? (Høres litt GR ut.)

Delfiakake er jo skikkelig lavkarbo (oppskrifta til cocosa), skal lage vår egen marsipan med sukrin (har kjøpt mandler på tilbud!) og flere godteri. Skal også bake julebrød, det er med speltmel og ikke helt lavkarbo, men må vel avstå fra brunosten.

Har også noe høykarbo-godteri (karameller) liggende. Kommer neppe til å kjøpe inn julefavoritter, det kan bli en for stor fristelse, men noen plater med 86% må vi ha. Men det blir nok ikke kjøpt inn så masse sjokolade som det vi før har brukt å kjøpe. Skal skeie ut med litt lefse.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat