|
Sv: Blir så frustrert.
Ikke alltid lett å være den første i flokken som vil snu og gå sine egne veier. Hvis de ikke engang lar deg komme til orde med argumentene dine, kan du bare si at du avblåser hele diskusjonen, men at du gjerne snakker om det når de kan snakke ordentlig.
Får inntrykk av at vi på lavkarbo-livsstilen ofte er mer oppdatert om hva kroppen trenger enn vanlige dødelige, vi leser oss tross alt halvt ihjel når vi først starter opp med dette kostholdet.
Nei, ketose er ikke farlig. Det er en ubehaglig tilstand å gå inn i, for kroppen bruker litt tid på å skjønne at energien ikke lenger kommer fra karbohydrater, men at den må ta av fettet. Jada, hjernen vil gjerne ha litt karbohydrater, og det får den. Du lever ikke på NULL-karbo, du simpelthen reduserer mengden karbohydrater drastisk. Du får plenty av det hjernen trenger gjennom grønnsakene du spiser (for de skal du spise )
Det er mye gammel overbevisning som henger igjen i den generelle befolkningen. Kan ikke si at jeg klandrer dem så mye. Vi er opplært til å tro det vi hører fra tilsynene, og når de sier at hoveddelen av maten vår bør være karbohydrater, ja da velger vi normalt å tro på det.
Jeg vet ikke om jeg har hatt flaks, eller har vært god til å legge frem mitt nye kosthold, men jeg har ennå ikke opplevd at folk har tverret på den nye livsstilen min. Som oftest har de jeg snakker med allerede hørt om det, kjenner noen som har forsøkt det, eller funderer på å prøve det selv (men ååh, de er såååå glad i den brødskiva). De som ikke kjenner det så godt spør: "Hæ? Hvordan kan du bli slank av fett??!" Og gladlig forteller jeg at insulin er det fettlagrende hormonet, og hvis jeg ikke spiser karbohydrater blir det ikke frigjort insulin, og dermed lagres ikke noe fett, samtidig med at kroppen får nok energi. Det gir meg også et jevnere blodsukker, så jeg får ikke lyst til å drepe noen selv om det rumler i magen.
Nei, du vil heller ikke besvime dersom du trener hardt i ketose. Du vil, om noe, oppdage at du får en økt utholdenhet ETTER at kroppen har omstilt seg til å ta energi fra fett.
Jeg trener ikke engang, men jeg merker at når jeg løper til bussen blir jeg ikke halvparten så andpusten som jeg blei før. Noen ganger får jeg litt raptus, og tenker jeg skal ta meg en løpetur for å se om kondisen er bedre. Men enn så lenge har det blirr med tanken 
|