|
Sv: Knytninger i hjertet
Hei
Jeg har fått mail angående denne post.
For det første bør Ketolysekuren gjennomføres "etter boken" for å minske risikoen for bivirkninger. Mosjon hører med ;-) Jeg ser at det er din plan - det er bra.
MEN vent til din helse er skikkelig sjekket først!!!
De symptomer du beskriver kan skyldes magesyre som ofte gir klump i halsen.
Det kan også bety at du har fått angina pectoris. Og det bør utredes umiddelbart.
Angina pectoris skyldes nesten alltid trange boldårer som kommer etter 20-40 år med høyt kolesterol,sedat livsstil, høyt blodtrykk, røyking ,arv, m.m.m. Det ses også hos slanke,veltrente mennesker.
Et EKG i hvile sir lite ved angina, med mindre man har besvær nettop når prøven tas.
Det som jeg mener er viktigst for deg nå, er at du umiddelbart - altså i NÅ kontakter legevakten, eller senest i morgen går til legen og fortelle om dine ubehag i bryst,hals og arm.
Si at du tror det er nyoppstått angina. Da skal det i prinsippet oppfattes som som ustabil angina pectoris, inntil det motsatte er bevist. Altså akutt innleggelse og utredning.
Viser det seg at hjertet er fint (det skjer ofte) har du en bekymring mindre og man kan undersøke magen for b.la. magekatarr.
Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen
LEGE
|