|
Sv: Ny på Skaldemann - noen tips?
Opprinnelig lagt inn av Jarrasann, her.
Ja, jeg har boka, men såvidt bladd i den. Vært opptatt av ketose og fet mat.
Legger jeg på litt salat blir det vel Skaldemann light, eller ketose...?
Du må lese GI-null av Skaldeman også velge hvilket opplegg du vil følge, han har nemlig tre forskjellige opplegg med ulik mengde kh per måltid.
50+ - tre deler kjøtte og en del fett. Grønne blader til pynt. 3 g kh per måltid, maks 12 g kh per dag. Gjelder for de som er særs overvektig, ekstremt insulinresistente (følsome for kh) eller som vil få en kickstart
25+ - to deler animalsk føde og en del grønnsaker. Kun grønnsaker som vokser over bakken er tillatt, forsiktig med tomater. 6g kh per måtlid, maks 18g kh per dag. Beregnet for de som har gått ned halve overvekten, veier 15-20 kg for mye i utgangspunktet eller synes 50+ er for radikalt.
10+ - tillater (ikke satser på) 9 g kh per måltid. Beregnet for de som har gått ned og er nesten i mål eller de som ikke er særlig følsome for kh.
I tillegg er Skaldemans forholdstall viktig. Det er antall gram fett dividert på summen av gram protein og gram kh. Det bør være 1 eller opp mot 1,5 i begynnelsen av vektnedgangen, men kan med fordel minkes ettersom kh inntaket økes.
Noe annet som er ytterst viktig er å spise når man er sulten til man er passe mett. Man skal også fordele maten på 4 like store måltider i løpet av dagen og ikke gå og småspise på ost, pålegg, masse fløte i kaffen osv.
Nå har ikke jeg lest hele tråden her og vet ikke helt hvor skoen trykker, men jeg tror det er viktig for deg å lese gjennom GI-null boka. Det er ikke så mye for en god del av teksten av det er oppskrifter som du kan se på senere.
Tror det er viktig for deg å forstå prinsippene i dette skikkelig og følge opplegget korrekt. Kanskje du finner ut at det ikke er noe for deg, men da kan det være en fordel å lese en av de andre bøkene som finnes.
Jeg har prøvd forskjellige opplegg, inkludert egenkomponert og tro du meg det er ikke så enkelt som det virker for det er mange feller å falle i og man følger kanskje ikke prinsippene i dette slik som man burde og da virker det heller ikke optimalt. Har prøvd alt og nå er det Skaldeman etter boka som gjelder, Har ikke skjedd noe med vekta ennå, men har tenkt å prøve frem til jul før jeg evt bytter opplegg.
|