|
Sv: Hvordan slutte med småspising?
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Hvordan slutte? Ved å la være å begynne! Dette kan ingen hjelpe deg med, du må samle deg, se deg inn i speilet, finne den styrken som du GARANTERT har i deg, og så...bruke den. Så enkelt, men også så vanskelig.
There`s no easy way out. No short cuts. Just a lot of hard work to be done. (fritt oversatt etter Rocky 4, men det er mye sant i det der 
Vanskelig å la være begynne ETTER at man har begynt? Synes svaret ditt er litt flåsete selv om jeg forstår hva du mener.
Dessverre er det slik at dårlige vaner man har hatt i mange år er fryktelig vanskelig å endre bare ved hjelp av viljestyrken (som er usannsynlig forræderisk til tider). Det finnes flere tips og hjelp til slik endring, og jeg synes mange av disse har kommet fram i tråden. For min del handler det om å bli bevisst på AT jeg gjør det, NÅR jeg gjør det, og HVORFOR jeg gjør det. På denne måten er det lettere å lage seg nye vaner som erstatter de gamle. Dette krever mye trening, man må først bli klar over det øyeblikket man kan gjør en endring. Deretter må man ha trent på eller ha klart for seg hva man kan gjøre annerledes. Så må man gjenta dette til det er blitt en innarbeid ny vane istedet for den gamle.
Eksempel: Jeg fyser, sitter foran tvn med pc på fanget. Reiser meg for å gå i kjøla og se... Fryser øyeblikket, er bevisst på at jeg nå fyser, kanskje fordi jeg kjeder meg? og har åpnet kjøleskapet. Valget er da spise - eller gjøre noe annet - som feks gå meg en tur ut, rydde i klesskapet, ringe mamma for en hyggelig prat osv.
Fin tråd - nå ble den faktisk litt terapi for meg selv *ler*!
|