|
Sv: Kan jeg spise fisk hver dag?
Jeg merker at magen liker bedre proteiner til grønnsakene. Da slipper jeg rumling og luftsmerter. Men jeg får betennelse i huden hvis jeg spiser kjøtt og melkeprodukter. Jeg har ikke gått til legen med dette for det er jo "bare" rosacea og det eneste som hjelper er å unngå triggerene. Jeg har lest på rosacea forum at kjøtt er en ganske vanlig trigger. Jeg hadde mistanke om kjøtt en god stund men det var for to måneder siden jeg testet det skikkelig og fant ut at kjøtt kan jeg ikke spise.
Jeg har spist veldig sunt i mange år. Var vegetarianer i 8 år og har aldri røykt. Jeg drikker sjeldent alkohol og spiser aldri snop eller potetgull. Jeg har alltid laget maten min fra begynnelsen av i mange år med grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Aldri posemat eller annet som inneholder tilsetningsstoffer. Jeg tror jeg fikk rosacea da jeg var 24 år. Da fikk jeg betennelser på begge kinnene i ansiktet og det så helt forferdelig ut. Den gangen begynte jeg å lese om alkalisk kosthold og tenkte at jeg drakk for mye kaffi eller noe. I "panikk" gikk jeg rett tilbake til vegetarkosthold og da gikk det sakte men sikkert vekk. Jeg har prøvet meg litt frem og tilbake med kostholdet i 4 år og er ganske sikker på hva jeg ikke bør få i meg. Når det gjelder melkeprodukter så tåler jeg smør, biola og kefir. Hvis jeg spiser ost eller andre melkeprodukter en sjelden gang så går det fint. Spiser jeg det hver dag så merker jeg at hele huden forandrer seg i ansiktet og det begynner å prikke i kinnene. På kort tid får jeg byller langt inne i huden som er fyllt med betennelsesvæske og blod. På utsiden ser det ut som vanlige kviser. Her er et bilde som jeg postet inne på acne.org i 2008 som viser godt fremgangen jeg fikk på kort tid etter å kutte ut kjøtt og melkeprodukter.
Sist redigert av monicah82 : 07-11-10 kl 14:30.
|