|
Sv: Idealvekt?
Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.
Hei. Dette blir en liten digresjon, men jeg ville bare slenge den inn for å øke forvirringen ytterligere
Jeg jobber for plastikkirurg i offentlig sykehus og er med på vurderinger av pasienter som ønsker f.eks. bukplastikk. Legen bruker en veldig enkel måte å regne ut passende vekt for pasienten, og deretter fastslås operabiliteten. For de av dere som er "ferdige" og kanskje har vært gjennom denne "møllen" har dere kanskje vært borti den.
Regnestykket er ganske enkelt, og for meg som har jobbet meg ned til den grensa, finner motivasjon i det.
Høyde-90=øverste grense i vekt for klarsignal til operasjon.
Eks. Jeg er 180 cm høy - 90 (konstant)= 90 kg i øverste vekt.
Han bruker ikke BMI-indikasjon i sine vurderinger.
Personlig mener jeg at 90 kg er ikke en hvilepute for meg, og jeg vil ikke ønske å legge meg under noens kniv for i hvert fall 85. Men til syvende og sist er det uansett kroppen selv som regulerer den såkalte idealvekta, og det støtter kirurgen meg på. Det er kroppen som bestemmer, ikke hjernen. 
Jeg er 95 kilo. Jeg er 169 høy. Og ikke snakk om at jeg vil legge meg under kniven for det!! Det anser jeg som helteit! Det er snakk om hvordan man bærer den vekta man har. Jeg bærer min fint, synes jeg og andre med meg.
Jeg har vekta godt proposjonert og har både midje og flott hals samt lår som kan tåle tights. Jeg synes det er HELT feil å basere vektoperasjoner på hvor mye vekt man har i forhold til høyde. JEG er flott med den vekta jeg har og vil ikke gjøre noe drastisk for å bli lettere, men samtidig kan jeg skjønne at andre som IKKE føler seg vel gjerne vil gjøre noe.