|
Sv: Dere som spiser sukkerfri sjokolade
Opprinnelig lagt inn av Hillemoi, her.
Heii 
Finnes det en Coletta med mindre karber i vanlig matbutikker? (dvs,-er det den sukkerfrie du spiste?)
Har gått uten noe form for søtt i nesten tre uker før idag.. (bortsett fra 3 druer en av de første dagene,før jeg visste at dette var fyy ) Jeg har nemlig lyst til å unne meg litt innimellom hvertfall 
Skjønner den altså, og til å være sukkerfri sjokolade på matvarebutikk så var den ikke så ille dyr heller, 29.90 om jeg husker riktig. 
Cavalier sin mørkeste koster 24 kroner på Sunkost på Trondheim Torg, tror jeg, men nettovekta på den er 85 gram i forhold til Cloetta sin, som er 100 gram.
Har lagt til bilder under, og her er ingrediensene på hver av dem:
Cloetta 72% mörk choklad: kakaomassa, sötningsmedel (maltitol, sukralose), kakaosmør, kakaopulver, emulgatorer (sojalecithin og E476), mælkepulver (mindre end 0,5%), aroma.
Cavalier belgian dark: maltitol, kakaosmør, kakaomasse, melkeprotein, smørolje, hasselnøtter, emulgatorer (sojalecithin), vaniljearoma.
Med tanke på plassering og fordeling så regner jeg med at Cavalier-sjokoladen har mer maltitol i enn Cloetta-sjokoladen, også fordi Cloetta sin er søtet delvis med Splenda (sukralose).
Det som er så merkelig er at Cavalier sin mørkeste (extra dark) sjokolade har MER karber enn den nest mørkeste (dark, den det er vedlagt bilde av). Sjekket ut næringsinnholdet på websiden og der står det følgende:
Cavalier, dark:
Carbohydrates - 42,9 gram
Polyols - 38,7 g
Sugars - 1,0 g
Lactose - 0,0 g
Cavalier, extra dark:
Carbohydrates - 27,5 gram
Polyols - 22,0 g
Sugars - 1,4 g
Lactose - 0,0 g
Cloetta mörk choklad, 72%:
Kolhydrater - 35,0 gram
varav sockerarter - 1,0 g
varav sockeralkoholer - 25,0 g
Polyols/sockeralkoholer er sukkeralkoholer - som vil si at de kan trekkes ifra - sugars/sockerarter er sukkerarter, og lactose er laktose. Med andre ord:
Cavalier, dark:
4.2 g kh (per 100 gram)
3.57 g kh (per plate på 85 gram)
Cavalier, extra dark:
5.5 g kh (per 100 gram)
4.675 g kh (per plate på 85 gram)
Cloetta mörk choklad, 72%:
10 g kh (per 100 gram/plate)
Håper dette var til hjelp! 
Kilder:
Sist redigert av Julie : 06-11-10 kl 12:57.
|