|
Sv: Mettet fett og insulinresistens
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Har lånt Paulins bok blodsukkerblues nå og tenker at når "eksperter" kommer med påstander uten evne til å begrunne de kan man ta det med en klype salt. Da er det tilsynelatende ikke foretatt grundig nok undersøkelse av emnet. Når han i boka påstår at mye fett reduserer insulinfølsomheten er det uten begrunnelse. Vil gjerne se en begrunnelse. Vi trenger essensielt fett og har derfor neppe godt av å kun spise mettet. Men Skaldemann spiser fisk og er ikke helt egen på området heller.
Jøss, er det liv i denne tråden igjen!
Det var nok like mye Fedon jeg tenkte på, som også har sagt i sin bok Naturlig slank (s. 10, se også s 55): "Spiser du for mye mettet fett (eller danner dette fra karbohydrater), vil det feste seg i celleveggene og gjøre dem stive, noe som både forverrer insulinresistensen og kan føre til hjertesykdom." Men nå har jo Fedon medgitt i media at han på en legekonferanse nylig har lært at mettet fett er bra. Så da så. Det er vel, som BitTorres sier et sted tidligere i tråden, at mettet fett sakte men sikkert blir frikjent.
Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.
Ja, det er ganske avansert og virker ikke logisk ved første øyekast. Men etterhvert som man oppdager flere puslebiter, ser man hvor logisk det er likevel. Det er flere effekter her, problemet oppstår når man får for høy insulinbelastning over tid, og veldig mye vev tar skade av dette, ikke bare blodårene.
Insulin i seg selv får blodårene til å utvide seg, for insulin skal som du nevnte øke transporten av glukose, aminosyrer og fett inn til cellene. Når blodårene utvider seg, faller blodtrykket. Kroppen har motreaksjoner for å hindre for lavt blodtrykk. Når denne dynamikken gjentas for mye over lengre tid, ser det ut som motreaksjonen blir for stor, hjerterytmen øker og pumper mer blod og celleveggene blir stivere, blodtrykket øker derfor også (dvs større risiko for hjerte og kar sykdom). Insulin er også vekstfremmende (anabolt), og cellevekst i blodårene er også en direkte effekt av insulin, noe som også gjør årene stivere.
inte så bra med for mye insulin
Ja, det skulle ikke forundre meg om forskningen som en gang konkluderte med at mettet fett er farlig, hadde gått i ei felle som ser ut til å ha vært vanlig: karbohydrater og insulin var ikke i søkelyset i undersøkelsene, og ikke regnet med som faktor. Når utgangspunktet er som galest, blir tidt resultatet originalest.
Vi får vel håpe mettet fett blir helt frikjent snart. Jeg for min del har pakket i meg fløte, rømme, smør og rødt kjøtt uhemmet i et halvt år nå, og skal til blodprøvesjekk på mandag. For å holde balansen mellom omega 3 og 6 har jeg også spist fisk, linfrø, valnøtter og olivenolje. Gått ned 7-8 kilo på dette viset. Blir interessant. Kan man forresten måle insulinresistens?

|