Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-10, 21:58   #39
Veslemor
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
Veslemor er på en erverdig vei

Sv: Novemberstartere! Foren eder!

helluuuu =) !

I dag måtte jeg og mannen sniktitte på vekten og jammen meg du jeg trodde ikke mine egne ØYNER. mannen har gått ned 3 kilo allerede på 3 dager og jeg 1,5 kg. Er jo helt utrolig. Jeg måtte ta på meg klær og veie meg med det for så å at av meg å på igjen for å veie. Trodde vekten var gått helt bananas jeg men neida der sto det 1,5 kg vekttap ! tihi så gøy og ikke minst motiverende.

Gikk på grete roede en gang før og første uken vi veiet oss i lag med andre så var alle gått ned sånn 3-4 kilo mens jeg nei jeg var gått opp 1 kilo. da var jeg deppa da ja så var redd det sku skje denne gangen men ser ikke slik ut. Mannen er allerede inne i ketose og jeg er på goood vei, kanskje i morgen .

Her er noen middagsoppskrifter til de som vil ha :

Fisk

Lettsaltet torsk
Bacon terninger
Smør
Salat
Jukseris ( blomkål )

Kok torsk etter bruksanvisning på pakken.
Steik bacon terningene og ha opp i en liten panne med smeltet smør .
Salat : isbergsalat / kinakål, og annet tilbehør en vil ha som er lavkarbo
Jukserisen av blomkål : Man tar et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah!

For personer som ikke lever på lavkarbo kan en gi poteter til de =) ! Middag til hele familien uten å måtte lage to forskjellige måltider.

Pannekaker
Pannekaker, ca 5 stk:

4 egg
ca 1,5 - 2 dl fløte
2 store ss rømme
2 ts sukrin
1,5 ss fiberhusk
ca 1 ts salt

Visp eggene og tilsett det andre. Vispes til en jevn røre. La det svelle noen minutter. Stek på middels varme til den er tørr på toppen, før den snus. Jeg brukte liten stekepanne og ca en øse pr pannekake.

Serveres med f.eks. syltetøy eller rørt bær.

Blomkålgrateng

Blomkålgrateng :

1 stort blomkålhode
100g kremost naturell
150-200 g revet ost
1 ss rømme
1 egg
Lavkarbo Pølse

( Kan ha i lavkarbo pølse, evt bacon biter eller annet ingrediens som er lavkarbo )

Kok blomkålen i buketter i usaltet vann.
Hell den i et dørslag og knus/press ut vannet med en potetmoser..el baksiden på ei sleiv. Sånn at det blir en tørr grovknust masse tilbake.
Hell den tilbake i kjelen og rør inn det andre. Jeg valgte å ikke krydre extra her...da jeg syntes osten gir nok smak.
Rør alt godt sammen og hell i en smurt ildfast form.

Stekes på 175g varmluft i 20 min.

Pizzamuffins

Ingredienser bunn: 10 stk

40 g Bakemiks
1 ss Fiberhusk
1/2 ts salt
1 dl vann
30 g olje = 6,5 ts ca
40 g revet ost

Fremgangsmåte:
Smør muffinsformene lett med litt olje. Jeg anbefaler å bruke store former uten"trekkspill" på sidene (f.eks Euroshopper sine, som kan kjøpes på Rimi)

Bland alle ingrediensene, bortsett fra osten, i en bolle og rør til du får en klumpefri røre. Hvis du prøver med en annen melerstatning enn bakemiks kan det hende du må bruke mer eller mindre mengde enn det som står i oppskriften. Røra skal være omtrent som pannekakerøre. Jeg anbefaler i såfall å prøve med en liten røre først, for å se hvordan det blir. Soyaprotein er prøvd, og det ble visstnok ikke bra.

Rør in osten, og fordel røra i 10 store muffinsformer, ca 3/4 ss i hver form. La det hvile i ca 10 min, så fiberhusken får tid til å svelle.

Legg 1-2 ss ønsket fyll i hver muffinsform og strø over ca 10 g ost.

Stek i ca 20 min ved 200 grader (varmluft).

Næringsinnhold pr stk, uten fyll:
Kcal: 57
Protein: 4,3 g - 30%
Karbohydrat: 0,3 g - 2%
Fett: 4,3 g - 68%

Forslag til fyll:

Denne kjøttsausen smaker veldig godt som fyll, og oppskriften rekker til en dobbel muffins-porsjon.

Vil du gjøre det veldig enkelt har Gilde kommet med ferdig pizzafyll med kun 2 g karbohydrat pr 100 g vare:

Næringsinnhold pr muffins med kjøttsaus og ost:
Kcal: 137
Protein: 10,8 g - 32%
Karbohydrat: 0,9 g - 3%
Fett: 9,8 g - 65%

Veslemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse -Lavkarbo Svar med sitat