|
Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Rene, uraffinerte grønnsaker i mindre mengder, og fete, rene kjøtt og fiske deler i større mengder.
---
Lavkarbo er ren mat også, ikke bare lite karbohydrater og mye fett.
Jeg har i min villfarelse trodd, og mener jeg har lest i det jeg har gjennomgått av litteratur, at dette var noe av poenget med lavkarbo. Så ser jeg at utsagnet skaper litt oppjaget stemning her inne. Noen føler seg tydeligvis truffet. Pussig.
På jobben min er det nå nesten daglig diskusjon om lavkarbo, uten at jeg er den som legger opp til det. Senest i dag var det en som foraktelig fortalte om en venninne som stadig plaget henne med dette lavkarbotullet. På spørsmål om hva jeg "får lov" til å spise svarer jeg jo pliktskyldigst, men nevner jo også fordelene for helsa. Det hele blir mottatt med stor skepsis, helt til jeg i dag la til at "det som de fleste kan være enig i er vel at uforfalsket, ren mat nærmest rett fra bonden eller fiskren er sunnere enn sterkt raffinert og prosessert mat". For første gang nikket og momlet forsamlingen samtykkende, og det ble ikke sagt mer.
Altså mener jeg at det med "ren mat" er et godt argument for å få folk til å lytte. Et argument som jeg faktisk helt til nå trodde var gyldig for all lavkarbofilosofi.
Fint at temaet ble bragt på bane, det er tydelig at det trengs.

|