|
Sv: Kan jeg spise fisk hver dag?
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Hvis du leser det jeg siterer over her, så er det snakk om to måltider i uka ... Det støttes også av denne ferske doktorgradsavhandlingen om mat og miljøgifter i blodet.
Nei, det er ikke lett - men jeg tror kanskje uansett at det er bedre å ikke spise altfor mye av én matvare. Skulle du spist laks eller ørret to ganger daglig ville du garantert blitt fryktelig lei - og å spise det samme hele tiden øker også risikoen for å utvikle flere intoleranser. Det er viktig å variere kosten. Får du betennelser kan det høres ut som du har feil fettsyresammensetning i kosten, og at du bør se på hele bildet av hva du spiser. Det kunne kanskje være lurt å få utredet dette nærmere hos en ernæringsterapeut eller lignende?
Sorry, jeg leste her at det var snakk om 2-3 ganger i uken.
Jeg har i løpet av de 4-5 siste årene fått rosacea. Det er derfor jeg får betennelser i huden. Så lenge jeg holder meg unna triggerene så kan jeg ha et ganske variert kosthold. Nå har jeg holdt meg unna kjøtt i 2 måneder og har da spist mye grønnsaker, egg og litt fisk. Betennelsene er borte. 
Hvis jeg tåler kylling så kan jeg vel spise det de resterende 5 dagene i uken, eller? 
|