Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-10, 09:33   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise fisk hver dag?

Opprinnelig lagt inn av monicah82, her.

Ok, da prøver jeg det! Bør jeg kutte ut olje tilsatt omega 3 da? Jeg pleier å ta en ss hver morgen.

Det kommer jo an på hva slags fisk du spiser, men torsk f eks er mager fisk og gir ikke så mye omega 3. Jeg personlig kutter ut skjea med omega 3 hvis jeg spiser makrell i tomat (en hel boks) en dag.

Enig med kamp her, jeg ville ikke spist (oppdretts-)fisk for ofte. Personlig har jeg bestemt meg for å slutte å spise oppdrettsfisk. Jeg tror ikke at oppdrettsfisken i Norge i dag er trygg for meg. At Mattilsynet konkluderer med at nivåene av dioksiner, PCB og kvikksølv (det siste finnes både i feit og mager fisk) er under grenseverdiene betyr ikke at disse stoffene ikke finnes i fisken. Og spiser man fisk oftere enn det som er "beregnet" får man i seg mer.

Sitat Matportalen:

Sitat:

Negative helseeffekter
Å spise mer enn to måltider fet fisk i uken med dagens nivå av dioksiner og PCB gjennom mange år kan føre til en moderat overskridelse av tolerabelt inntak for disse stoffene. Å holde seg under tolerabelt inntak er viktig for hele befolkningen, men spesielt viktig for jenter og kvinner i fruktbar alder. Men også disse kan øke inntaket sitt av fet fisk da unge kvinner i gjennomsnitt spiser under et halvt måltid fet fisk i uka.

Siden både PCB og dioksin har lang halveringstid i kroppen (flere år) er det inntak over tid som betyr noe, ikke hva man spiser i korte perioder av livet.

Enkelte arter fisk og skalldyr kan imidlertid inneholde betydelige mengder miljøgifter.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat