|
Sv: Kan jeg spise fisk hver dag?
Opprinnelig lagt inn av monicah82, her.
Ok, da prøver jeg det! Bør jeg kutte ut olje tilsatt omega 3 da? Jeg pleier å ta en ss hver morgen.
Det kommer jo an på hva slags fisk du spiser, men torsk f eks er mager fisk og gir ikke så mye omega 3. Jeg personlig kutter ut skjea med omega 3 hvis jeg spiser makrell i tomat (en hel boks) en dag.
Enig med kamp her, jeg ville ikke spist (oppdretts-)fisk for ofte. Personlig har jeg bestemt meg for å slutte å spise oppdrettsfisk. Jeg tror ikke at oppdrettsfisken i Norge i dag er trygg for meg. At Mattilsynet konkluderer med at nivåene av dioksiner, PCB og kvikksølv (det siste finnes både i feit og mager fisk) er under grenseverdiene betyr ikke at disse stoffene ikke finnes i fisken. Og spiser man fisk oftere enn det som er "beregnet" får man i seg mer.
Sitat Matportalen:
Sitat:
Negative helseeffekter
Å spise mer enn to måltider fet fisk i uken med dagens nivå av dioksiner og PCB gjennom mange år kan føre til en moderat overskridelse av tolerabelt inntak for disse stoffene. Å holde seg under tolerabelt inntak er viktig for hele befolkningen, men spesielt viktig for jenter og kvinner i fruktbar alder. Men også disse kan øke inntaket sitt av fet fisk da unge kvinner i gjennomsnitt spiser under et halvt måltid fet fisk i uka.
Siden både PCB og dioksin har lang halveringstid i kroppen (flere år) er det inntak over tid som betyr noe, ikke hva man spiser i korte perioder av livet.
Enkelte arter fisk og skalldyr kan imidlertid inneholde betydelige mengder miljøgifter.
|