Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-10, 08:56   #11
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg prøver----- IGJEN

Opprinnelig lagt inn av LouLou, her.

Jeg liker lettfordøyelig mat.Som fiskeboller i hvit saus, fiskekaker, pannekaker OSV. Risengrynsgrøt er en av mine favoritter,selv om den ikke er så *lett*.Tungfordøyelig mat som f.eks koteletter, og pølser i brun saus gjør meg uvell. En halv pølse og en potet er nok for meg. Da blir jeg kvalm.

Alt dette er det jo mulig å lure inn fett i uten at du burde merke noen særlig forskjell i smak - annet enn at det er bedre smak I tillegg vil faktisk fiskekaker/fiskeboller a la lavkarbo være MER lettfordøyelig fordi de blir ikke så harde uten potetstivelsen eller hva man nå bruker som stivelse Hvitsaus er jo perfekt... ha litt fløte og vann i istedet for melk, du få rmer fett, mindre karbo og ikke særlig forskjellig i smaken.

Søk på forumet på fiskekaker så får du oppskrifter - den samme kan brukes til å steke fiskekake, eller trekke fiskeboller på lav temp. Har laget et lass selv og har i frysen. Pannekaker kan man steke bacon til - eller lage fleskepannekaker og "skjule" fettet. Det MÅ ikke flyte med fett - du kan steke bacon og sile av fettet om du vil.
Andre forslag er grillet kylling - med eller uten skinnet. Liker du dressinger a la hamburgerdressing? Du kan lage den selv uten særlig karbo. Hva med hjemmelaget kjøttkaker? Skaldemans kjøttkaker er svært gode og lette i konsistensen. Laks er perfekt lavkarbomat, ha litt rømme til feks. Hva med oster i alle varianter? Græddost er jo kjempegodt og full av fett og null karbo. Most avokado med litt majo eller CF, hakket chili, hvitløk og persille - bland i ferske gode reker. Det er veldig mange muligheter - du MÅ ikke spise tunge kjøttretter og tunge sauser.Jeg opplever at sausene var tyngre før da jeg brukte meljevning i de - nå koker jeg bare vann med buljong, masse godt krydder og en fløteskvett i tilslutt for å runde av smaken. Grønnsaker kan du gratinere, eller mose og ha i de krydderene du liker best selv. Du MÅ heller ikke spise mye mat to ganger om dagen - for meg virker det som du er småspist fra før av - velg da heller å spise LITT oftere i starten så kan du heller justere underveis. Det viktigste er at du finner en løsning DU er komfortabel med - ellers går ikke dette vet du

Jeg spiser spisdegslank-mat og jeg har beregnet selv utifra næringsinnhold i maten deres at det er fin fordeling av næringsstoffer - slik det skal være på lavkarbo - samtidig oppleves maten som lite feit, OG smakfull! Boka får du kjøpt på spisdegslank.no, det kan jo være en ide å kjøpe denne og se om du kanskje kan få noen tips der? Evt se på måltidene som er listet opp om dette kanskje kan være noe for deg å prøve? De har blant annet veldig gode supper og gryteretter. På spisdegslank spiser jeg faktisk 5 mindre måltider om dagen - og for MEG fungerer dette utmerket

Før du gir helt opp bør du kanskje få en ordentlig oversikt over hva som FAKTISK er mulig å spise for deg. Jeg har nevnt lavkarbovarianter av favorittmaten din - så du kan jo da velge å prøve disse - eller ikke Er det noe av dette som du ikke har hørt om før - eller prøvd før? Ikke fokuser så mye på det du ikke klarer å spise - let opp det du KAN klare å spise istedet - så kommer variasjonen etterhvert. Husk målet ditt - dette skal du klare - du må bare finne DIN måte å gjøre det på først

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat