Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-10, 15:51   #12
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo litt som kristendom??

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

Du kan velge å like eller å ikke like, men det var som jeg skrev, mine tanker og forundringer.. Da valgte jeg kristendom fordi det var det som datt inn i hodet mitt. Samme om det har vitenskaplig støtte eller ei, jeg så mange fellesnevnere..

Jeg ser også mange fellestrekk, selv om lavkarbo hviler på vitenskapelig grunn. I likhet med kristne som (noen av dem) opplever å bli frelst som en konkret hendelse, føler vel også vi oss frelst når vi ser at kostholdet "gjør noe med oss". Vi er også redde for å falle i fristelse. Forumet virker kanskje som sognepresten, der vi kan søke støtte og råd så vi kan holde oss på den smale vei. Våre "vitnesbyrd" er at vi tar av og virker friskere.

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

Men har lavkarboparaplyen blitt for utfordrende og for full av meniningsutvekslinger så man glemmer hovedmålet?

Om det ble slutt på meningsutvekslingene ville jeg nok forlate forumet etter hvert. Da jeg kom ny inn i dette forumet for et par måneder siden hadde jeg allerede lest en god del i bøker og på nett, og var forvirret, ja. Forumet har bidratt med enda mer informasjon som jeg velger fra og forvirringen har avtatt.

Men det bør være en fin balansegang under meningsutvekslingene. En frisk ordveksling er artig, men blir det usaklig og "goddagmannøkseskaft" daler interessen på samme måte som i en TV-debatt der munnhuggeri er eneste inntrykket som sitter igjen. Det er sjelden i dette forumet, men det har vært ett og annet tilløp.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat