|
Lavkarbo litt som kristendom??
Nå har jeg grublet litt igjen og tenkte derfor å dele litt tanker.
På lik linje som kristendom er en paraplybetegnelse på ulike trosrettninger, er lavkarbokosthold en paraplybetegnelse på ulike kostholdsfilosofier. Innenfor kristendommen har man blant annet statskirken, den katolske kirke, smiths venner, mormonerne, frelsesarmeen og salem. Innenfor lavkarbokosthold er det kurer/dietter/livsstiler som ketolyse, atkins, south beach, LCHF, skaldemann osv.
Noen livsstiler er strengere enn andre ta f.eks ketolysekuren. Andre har faser som inneholder ulike matvarer. Men alle har samme mål. Vektreduksjon og et bedre liv. Det samme gjelder vel kristendommen? Noen er strengere enn andre, noen tillater sminke, andre ikke. Men målet er det samme, alle vil til himmelen. Innad i kristendommen er det mange tolkninger og meninger som er såpass bastante, de har funnet fred med gud gjennom sin tro og mener at alle andre vil også finne fred om de gjør akkurat som dem. Føler at det samme gjelder på denne siden. Det er utrolig mange kloke hoder her, men akk så mange meninger. Når man kommer som ny inn i ett trossamfunn er det vanskelig å holde tritt med alle råd og meninger som gjelder. Det samme gjelder her inne, man leser seg opp på forum og blir til tider utolig forvirret av alle de ulike meningene.
Jeg mener det er godt med råd og veiledning, men det er ikke dermed sagt at dette er det som gjelder for alle. Jeg tar ikke alle under samme kam nå altså, jeg bare skriver litt om hva jeg tenker og føler, og hva jeg har grublet på i det siste.
Noen følger DR. Hexenberg, og at "filmen har blitt selve kosen, ikke sjokoladen" noen ganger får jeg inntrykk av at kos er lov andre ganger får jeg opplevelsen av at hvis man koser seg med noe ulovlig har man gjort en "dødsynd" Jeg vet at ikke dette er ett ekspertforum og at vi alle er ulike mennesker her med ulike måter å gjøre ting på. Jeg er stolt av alle som faktisk får til å legge om kosthold og livsstil og har funnet ut at et liv uten karbohydrater er ett godt liv. Dette er egentlig en tråd om Lavkarbo kost og Kristendom, håper ikke jeg tråkker på noen tær nå for dette er kun mine tanker og sammenligning rundt temaet. Det jeg ville prøve å få frem er at forumet kan virke til tider avskrekkende på noen nybegynnere da det florerer av ulike meninger..
|