|
Sv: Dere som spiser sukkerfri sjokolade
Opprinnelig lagt inn av Lindaplinda, her.
Hva slags sjokolade spiser dere?? Jeg har sett i flere butikker her, og de som er sukkerfrie inneholder jo forts masse kh. Fant sjokolade med 90%kakao i sverige med bare 14g kh per 100g som jeg har tatt en liten bit av i ny og ne, men er tom nå og finner ikke lignende her i nærheten. Ikke det at jeg har det behovet lenger, men synes det er godt å ha noe liggende i kjøleskapet
Sukkerfri sjokolade inneholder ikke karber. Den inneholder søtningsmiddel, hvilket er en vesentlig forskjell, men smatidig ikke. Søtningsmiddel er i forskjellige utgaver og tas opp av kroppen i varierende grad. Aspartam f.eks har GI null, men det finner du sjelden i sjokolade. Maltitol, som de fleste sukkerfrie sjokolader er laget av, har en høyere GI og en viss prosentandel av dette KAN tas opp av kroppen.
Karbohydratene man ser på de sukkerfrie sjokoladene kalles sukkeralkholer og trekkes fra totalandelen på karbene, slik at den sukkerfrie sjokoladen inneholder kanskje 1,2,3 effektive karbohydrater.
Om du syns det er godt å ha noe liggende i kjøleskapet så handler det mer om vanen din, og den kan være vanskelig å bryte, men prøv. Det går så bra så 
|