|
Sv: Enda et avføringsspørsmål herfra
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Hard avføring tyder som regel på for lite væske!
Ikke alltid. Jeg drikker 2-3 liter vann til dagen og i tillegg kommer urteteen som nok også utgjør en god liter. De få gangene jeg har følt meg oppblåst er det som oftest for det at jeg har spist noe jeg ikke har tålt og det løser seg med en rask gåtur eller joggetur. I verste fall dersom jeg føler meg forstoppet tar jeg en avføringspille (tror det har skjedd en gang) og det var etter feil mat. Ellers kommer det noen få knallharde sauperler, men magen har det helt fint 
Jeg stresser ikke dett så fyktelig så lenge jeg ikke føler meg oppblåst og forstoppet, men også her er det endel gammel lærdom som kanskje må revurderes. Vi hører jo alltid at vi skal gå på do og bæsje, uten problemer to ganger til dagen dersom vi spiser "riktig" i forhold til kostanbefalinger som ikke er lavkarbo. Konsistens og farge er også forklart, men jeg går ikke inn på det nå 
Husk at lavkarbo medfører en del prosesser som er helt nye for kroppen og den trenger tilvenningstid. Det vil faktisk all omlegging i kosthold gjøre og det tar litt tid før ting stabiliserer seg (hotellmage/feriemage ). I tillegg går man ikke så mye på do når man spiser ketogen kost for kroppen utnytter mesteparten og vi får mindre avfallsstoffer.
Jeg har blitt sjekka av legen og alt er i skjønneste orden, hans råd var (og det er også min egen erfaring) at så lenge man ikke har vondt, føler seg oppblåst, har uvanlig avføring (farge/kosistens) i forhold til din normal over lengre tid og man ikke kan forklare det på en fornuftig måte (omgangssyke, omlegging i kost eller trening, uvante matvarer o.l.) Så er det mest sannsynlig ingen grunn til bekymring. Men dersom man føler det er et problem er det jo best å snakke med legen.
|