|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Noen som vet hva som avgjør gulfargen på eggeplommen? Jeg trodde det var mais i foret til høna, men min søster hevder at høns som får vegetabilsk for får mye gulere plomme enn høns som får for basert på f.eks. sildemel. Plommene på eggene fra gården vi kjøper egg fra er mye lysere gule enn de eggene man kjøper fra Prior ser jeg. Min søster sverger til solegg og påstår at de er best, men jeg skal innrømme at for meg smaker egg rett og slett egg uansett plommefarge...
Googlet og fant dette:
Andre fôrtilsetninger
Tilsetningsstoffer i fôret - annet enn mineraler og vitaminer - inkluderer enzymer, fargestoffer, koksidiostatika og antioksidanter. Enzymet fytase er viktig for å frigjøre fosfor som er bundet til fytinsyret i fôret. Små mengder fargestoffer (karotenoider) kan tilsettes hvis fôret har et lavt innhold av råvarer med naturlig høyt fargestoffinnhold. Det er disse fargestoffene som gjør eggeplommen gul. Koksidiostatika forebygger koksidiose, en tarmsykdom som skyldes oppblomstring av encellede parasitter (koksidier). Antioksidanter (som ethoxyquin, butylhydroksytoluen og butylhydroksyanisol) blir også tilsatt for å hindre at fôret harskner under lagring.
Og denne. (for mye til å lime inn)
Ble ikke så veldig mye klokere, men fra den første linken ser det ut til at gulfargen av og til ikke er så naturlig som vi tror, så gulfargen trenger ikke å bety så mye.