Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-10, 09:38   #20
Augustina
Seniormedlem

Augustina sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 41
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan slutte med småspising?

Jeg kaller det "puttetrangen" og er et innbygd fysebehov hos meg også, noe jeg har lært meg selv fra jeg var ganske ung. Kos = mat og når jeg skal kose meg (se en film, kino, venner på besøk, kafé) har jeg et stort behov å ha noe. Det kan nesten være hva som helst, bare noe å tygge på. På høykarbo brukte jeg å spise myyyye tyggis, det hjalp mot småspisingen, men gjorde at jeg fikk voldsomme magesmerter etterhvert og tåler kunstig søtningsmiddel særdeles dårlig nå. Så på lavkarbo har jeg på en måte blitt tvunget til å ta tak i småspisingen min og jeg skjønner det er et innarbeidet mønster jeg må bryte.

Men hvordan bryte det? Vel, jeg har satt opp følgende slagplan:

1. Hver gang jeg får lyst til å småspise spør jeg meg selv hvorfor. Jeg har en liten bok som jeg skriver ned følelsene jeg får rundt dette ("jeg føler for å kose meg", "kjæresten spiser potetgull, og jeg må også spise noe kosemat", "jeg vil bare ha NOE, hva som helst", "jeg er ikke sulten, jeg er fysen"). Det blir flere slike om dagen, så ikke alltid jeg skriver opp, men når jeg husker. Jeg skriver også ned hva jeg spiser om jeg gjør det. Dette er for å bevisstgjøre meg selv og mine vaner med å småspise.
  2. Jeg har begynt å kjøpe en del ny te som jeg prøver på kveldene. Kan bli dyrt i lengden da jeg er litt kresen på te, hehe, så ikke alle er en slager, men jeg prøver i hvertfall å kose meg med tekoppen. Har planer om å kunne lage meg en kopp lavkarbokako etterhvert som det blir vinter, men da må jeg være litt streng og kun drikke den ene og la det bli med det.
  3. Icedrops! Kjøpes på Vita. 20 kr for 3 stykk, gir frisk pust og det hjelper noen ganger mot fysebehovet. Å bare ha en frisk smak i munnen
  4. Jeg pusser tenna, tar munnskyll og tanntråd. Er tannpussen unnagjort tidligere enn rett før jeg legger meg så er det mer tiltak å kosespise noe, da blir det mer hvis jeg er reelt sulten. Var et tips jeg leste et sted, husker ikke hvor, men det hjelper.
  5. Og hvis jeg absolutt skal kosespise noen foran tven så er det tilknyttet helg. Den vanen sitter langt inne, man skal jo kose seg litt ekstra på lørdagskvelden? Da blir det selvfølgelig noe lavkarbovennlig . Noen ganger koser meg bare med et glass vin eller to, men litt mørk sjokolade, mmhhmmm. Det har man jo leeeeenge
En ting er i hvertfall sikkert, jeg har blitt mye mer bevisst på hva sult egentlig er. Har tatt meg selv i å spise lunsjpakka mi før jeg egentlig trenger, bare fordi jeg vet den er god. Er et lite matvrak slæsj matmonster, så ikke alltid like lett å vente på at man blir sulten. Det tar jo ofte evigheter, haha. Men det ble litt på sidelinjen for denne tråden.

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat