Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-10, 18:14   #12
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Basisgreia er i grunn veldig enkel. Vi kan ikke, under noen omstendigheter, øke fettmassen vår uten insulin og vi har svært lite insulin i omløp når vi ikke spiser karbohydrater.

I tillegg kommer hormonet glukagon inn i bildet. Dette øker når insulin synker, og synker når insulin stiger. Glukagon gjør det motsatte av insulin, nemlig å signalisere til fett og lever at energi skal ut av lageret og over i blodet.

At noen opplever at de må begrense kaloriene litt forklares veldig enkelt med at kroppen alltid vil holde på litt fett i tilfelle mattilgangen forsvinner. Dersom man spiser nok fett til at kroppen har drivstoffet den trenger vil den foretrekke å bruke dette fremfor å bruke lageret.

Meget interessant - jeg har måttet "administrere" mengden kcalorier, stort sett uten problem fordi jeg er uansett aldri sulten - for å gå ned i vekt. Utifra det jeg forstår det du sier - så om jeg spiser nok/mer fett - så kan jeg etterhvert slutte å telle kcal? Jeg har jo "sultet" kroppen min på lavfett siden jeg var 20 - og nå spist lavkarbo i ett år. De første 6 mnd spiste jeg så mye jeg klarte å pakke i meg *ler* - mer mat enn jeg noensinne har spist - og gikk ikke opp et eneste gram! Jeg gikk ikke ned heller - men det er ikke viktig i utgangspunktet. Ble veldig lei meg av å ikke ha vektnedgang etter 6 mnd - binget i høykarbo i 2 uker (og ble seriøst stygg-dårlig...) - og deretter valgte jeg å prøve spisdegslank. Det har jo hatt enorm effekt - med ca 1 kg i uka. Nå er jeg matlei, spiser mer uregelmessig - spiser nok litt mer enn 1600 kcal pr dag (kanskje - har ikke veid og målt på lenge) - og da stopper vektnedgangen opp igjen.

Tenkte å bestille et par uker med spis-deg-slank mat for å booste litt - samtidig tenker jeg at jeg etterhvert bør prøve å spise MER mat - altså mer fett og se hva som skjer? Spennende!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat