|
Sv: Kaloriinntak i forhold til lavkarbo.
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Basisgreia er i grunn veldig enkel. Vi kan ikke, under noen omstendigheter, øke fettmassen vår uten insulin og vi har svært lite insulin i omløp når vi ikke spiser karbohydrater.
I tillegg kommer hormonet glukagon inn i bildet. Dette øker når insulin synker, og synker når insulin stiger. Glukagon gjør det motsatte av insulin, nemlig å signalisere til fett og lever at energi skal ut av lageret og over i blodet.
At noen opplever at de må begrense kaloriene litt forklares veldig enkelt med at kroppen alltid vil holde på litt fett i tilfelle mattilgangen forsvinner. Dersom man spiser nok fett til at kroppen har drivstoffet den trenger vil den foretrekke å bruke dette fremfor å bruke lageret.
Meget interessant - jeg har måttet "administrere" mengden kcalorier, stort sett uten problem fordi jeg er uansett aldri sulten - for å gå ned i vekt. Utifra det jeg forstår det du sier - så om jeg spiser nok/mer fett - så kan jeg etterhvert slutte å telle kcal? Jeg har jo "sultet" kroppen min på lavfett siden jeg var 20 - og nå spist lavkarbo i ett år. De første 6 mnd spiste jeg så mye jeg klarte å pakke i meg *ler* - mer mat enn jeg noensinne har spist - og gikk ikke opp et eneste gram! Jeg gikk ikke ned heller - men det er ikke viktig i utgangspunktet. Ble veldig lei meg av å ikke ha vektnedgang etter 6 mnd - binget i høykarbo i 2 uker (og ble seriøst stygg-dårlig...) - og deretter valgte jeg å prøve spisdegslank. Det har jo hatt enorm effekt - med ca 1 kg i uka. Nå er jeg matlei, spiser mer uregelmessig - spiser nok litt mer enn 1600 kcal pr dag (kanskje - har ikke veid og målt på lenge) - og da stopper vektnedgangen opp igjen.
Tenkte å bestille et par uker med spis-deg-slank mat for å booste litt - samtidig tenker jeg at jeg etterhvert bør prøve å spise MER mat - altså mer fett og se hva som skjer? Spennende!
|