Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-10, 10:37   #1
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Min mening om erstatninger og sånn...

Dette har jeg sagt før, og nå kommer jeg sikkert til å dra på meg hissige kommentarer - det er IKKE min hensikt. For dette er kanskje mest myntet på NYE lavkarbere.

Lavkarbo er et navn som har fått feste i Norge nå. Det er bare KJEMPEFINT. Men en skal ikke glemme at dette ikke er en kur for noe som helst, det er en annen måte å spise på, for å OPPNÅ FORBEDRET HELSE. Og den beste måten å lære lavkarbo på, er å forandre sin tankemåte rundt maten. Ikke løpe etter noe som ligner på det man har spist - men å spise en annen type sunn mat. Istedet for så løpe land og strand rundt etter spaghetti etterligning, for eksempel, så spis noe annet - spis grønnaker. Om du er vant til å spise spaghetti og kjøttsaus, så lager du nå sausen selv, av råvarer fra naturen, og istedet for spaghetti, så har du nå en håndfull grønnsaker.
Det krever en ny måte å tenke på. Lørdagsgodt blir ikke til sukkerfri snop. Det blir ikke snop i det hele tatt. Som Sofie Hexeberg sier det: Før måtte hun ha no å KOSE SEG MED til en DVD, nå koser hun seg med DVD`n istedet, nå er det selve filmen som er kos.
Erstatninger er på en måte å ljuge for seg selv, det er ikke noe du trenger i kroppen din, det er tankemåten som ikke er forandret. Lærer man å tenke "lavkarbisk" så raskt som mulig, har man et hav av andre muligheter.
Mange sier at de "ikke klarer seg uten " de erstatningene som finnes.
Neivel? Du kan vedde ganske mye penger på at helsen deres ikke blir dårligere uten erstatninger.
Lavkarbo for bedre helse betyr renere mat, mindre tilsetninger. Så lite E`er som mulig, så naturlig som mulig. Greit, du vil ikke ha rå nyrer fra elgoksen. Ikke jeg heller, og kroppen tar ikke opp rått kjøtt særlig bra heller, den er etter 500 000 år tilvent til kokt mat. Men det er ikke til å komme fra at biff er bedre enn pølse, at broccoli er bedre enn spaghetti erstatning, og at vann er bedre enn pepsi max.
Der erstatningen tar opp plassen i magen, ville det ellers vært plass til tomat, cocosa, parika, dill, eller noe annet sunt - som kroppen vår kan gjøre best nytte av.
Ren lavkarbo fører raskere til superhelse. Det er ikka bare å spise mat med lavt karbo innhold, det er også å spise renere mat, mindre tilsetninger, og fetere mat. DET er lavkarbo. Mener JEG da...dette er ingen offisiel mening, ingen kritikk av de som bruker erstatninger, men en tanke til de som er ganske nye i gamet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat