Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-10, 11:03   #2042
Monica31
Medlem

Monica31 sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sola, Vestlandet
Monica31 er på en erverdig vei

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Rekker ivrig opp hånden her , dette er et veldig kjent fenomen hos meg.
Men hva som forårsaker det.... ja si det du.
Av og til er det lukten av "forbudt" mat som utløser trangen, men ofte kommer den helt ute av det blå.
Kan det være gammel vane som fortsatt henger i.... jeg vet ikke

Hei arkine og grotingeling!

Jeg gikk et fasinerende kurs..."tenk deg slank" Detter er et kurs man lærer om hvordan hjernen fungerer i forhold til vaner osv...VELDIG interessant.
Hjernen har "vaner", derfor kan en lukt utløse en trang- lenge før du blir bevisst på at du er sugen!
Boken er skrevet av Sigurd Stubsjøen, den kan brukes til alle typer vektreduksjon, også for å slutte å røyke og endre andre dårlige vaner. hans prinsipper er like uansett problem!
Hjernen blir lykkelig av stoffet dopamin. Vi produserer dette selv, hvis du eks. hører en sang du digger, kan det gi deg "energi", dette er dopaminet er som et lykkestoff. I sjokolade finnes det mye dopamin, derfor er det sant at man kan bli avhengig av sjokolade. Jeg lærte å snu negative tanker om til positive. Ikke si må, burde eller skulle ha gjort, men jeg velger, jeg vil, Nå spiste jeg feil,men jeg har klart det før og vil klare det igjen.
Jeg bruker det hele tiden! Veldig intressant at du skrev det gikk over etter et kvarter...det gjør det nemlig hvis man lar suget få gjøre seg ferdig. Vi er vanedyr som er vonde å vende. Det tar ca. tre måneder for å endre vaner. Derfor er jeg glad ED varer i over fem. da vil man få tid til å både endre vaner og måter å tenke på i forhold til mat.

Veldig spennende bok å lese uansett. Hjernen er jo så kompleks og forunderlig! Gøy å lese om hvordan vi fungerer!!!!! Anbefales