|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.
Overvekt var ikke et samfunnsproblem for 30 år siden. Det er det nå.
Nåja, det kommer an på hvilket land du tenker på, men jeg antar du tenker på Norge - og da tar du feil. Jeg er født i 69, og var således 11 år i 1980.
Det året var jeg og badet på Høllen utenfor Kristiansand. Og det var forferdelig varmt. Folk badet - og vommene disset. Nå - 30 år senere, er det eksepsjonelt mye mer, men det var også veldig mye i 1980.
Men det er riktig at jo mer raffinerte karbohydratene blir, og jo mer du sitter på rompa, jo verre blir det. For 60 år siden fantes det svært lite raffinerte karbohydrater i forhold til nå, og vi satt nesten aldri på rompa heller. Klart det gikk bedre da. Men de andre sykdommene fantes da også. Kreft (finnes så å si ikke hos befolkninggrupper som spiser lite karbo og mye fett, men som de får når de introduserers for slik mat), diabetes, allergier, astma, fibromyalgi, utbrenthet, osv osv.
Det er kanskje tøft å komme med påstander om at dødsårsak nr 2 i Norge kommer av høykarbo, men når sykehus i Utlandet behandler kreftpasienter med lavkarbo, og man vet at den eneste energien til kreftceller er glukose og at ALLE former for kreft oppstår FORDI: En celle som får kun 1/3 av oksygenet den trenger, etter enn tid begynner å dele seg ukontrollert. Behandling på et slikt tidlig stadium har hos dyr vist at cellen normaliseres på lavkarbo. Lavkarbomat gir kroppen et godt fungerende hemoglobin, som frakter oksygen til cellene. Noe å tenke på..
Jeg gikk jo ikke noe særlig opp i vekt på høykarbo. Men jeg hadde lassevis av andre skader. Bare tennene mine så ut som et makkverk. Hull på hull allerede som 5 åring. Og i 1974 spiste jeg ikke mye godteri. Det fantes ikke lørdagsgodt for meg på den tiden. Men hull hadde jeg. Folk på strikt lavkarbo, som eskimoene, har ikke det. En tannlege forsket på dette på 30 tallet, og oppdaget store forskjeller på folk som spiste høykarbo vs lavkarbo. Hmmmm.
Jeg gjentar: Fedme kureres ikke. De ALLER fleste (men ikke alle) som er overvektige, lider av en metabolisk resistens i en eller annen form. Jo mer resistent, jo mer problem får man med hormonbalansen, som igjen gjør at alt baller på seg raskere og raskere.
Derfor vil nesten alle (men ikke alle) ha godt av å leve på lavkarbo. Selv slanke som har problemer med allergier, astma, diabetes, gjentatte betennelser, fibromyalgi, gjentatte forskjølelser, mye karies, acne, eksem, dårlig/livløst hår, sprukne neglbånd, psoriasis, og andre sykdommer som urbefolkning på lavkarbo IKKE har.
Vi i vesten har nøyaktig samme genkombinasjon som for eksempel masaiene og eskimoene har. Og kan således nyte samme kosthold og et godt liv på den måten. Alle som er overvektige og går over på lavkarbo, går ikke ned i vekt. De kan være for skadet, men vil slippe ytterligere skader. Selvfølgelig ville de gått ned i vekt på et Auswitch kosthold, dvs 300 kcal om dagen og 18 timers hardt arbeid hver dag i 8 uker. Men det er neppe å anbefale. Da er lavkarbo å anbefale, med gradvis økende fysisk aktivitet for å få enda bedre helse. Kanskje vil man etterhvert få såpass god helse, at kroppen begynner å reparere seg selv, og at man da går ned i vekt? Who knows, det der er bare spekulasjoner fra min side, men jeg har gått på lavkarbo i et år, og det skjer fortsatt forandringer i kroppen min.
Sist redigert av BitTorres : 25-10-10 kl 09:54.
|