|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.
Jeg har lest et sted at man ikke går ned på lavkarbo hvis man har insulinresistens uten medisiner, men jeg finner ikke kilden.
Det er nok høyst individuelt. Jeg ble ikke medisinert før det hadde gått tre år etter kostholdsomleggingen, men da hadde jeg alene klart å gå ned nitten kilo, men sto stille med fortsatt ca femten kilo ekstra å gå på i ca to år, tross superstrikt kosthold uten sprekker, og det var først etter en stund på metformin at vekta begynte å bevege seg nedover igjen.
Jeg er nok en av de som er ekstremt resistente, og det er også forskjell på hvor resistensen ligger, altså i hvilke celler. Sånne som meg sulter på cellenivå med såkalt normalt kosthold, og blir i prinsippet underernærte, noe jeg selv måtte le litt av på legekontoret, mens jeg studerte bilringen min . Men det var før jeg visste at undernæring ikke nødvendvis er noe som henger sammen med å være for tynn ...
Jeg er i tillegg, i motsetning til flertallet, disponert for LADA, altså en voksenvariant av dia1, som over tid vil føre til at jeg må ta insulinsprøyter, mens de aller fleste som blir insulinresistene vil utvikle dia2 uten medisiner og/eller kostholdsomlegging.
Heldigvis så tror jeg at jeg mest sannsynlig vil unngå å få LADA, takket være kosthold og medisiner .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|