|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Sjanten, her.
Du nevnte overvektige - det var de jeg valgte å kommentere. De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt. De hører oftere innunder de som du påstod bare kunne spise mindre og trene mer. De som lider av fedme i ulik grad har i mye større omfang følgesykdommer eller annet som vanskeliggjør vektnedgang.
Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne.
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å gå ned i vekt når man har fedme og all honnør til dere som klarer det! Jeg har aldri sagt at det er lett å gå ned i vekt. Det er årsakene til at man er der man er jeg er litt lei av at man skal bortforklare med at man lider av et eller annet arvelig. Man er et offer for arvelige omstendigheter man ikke kan gjøre noe med, selvom man vet at befolkningen generelt sett blir større og større. Det argumenteres med mennesker som kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt. Ja de finnes. Jeg har ikke benektet at enkeltpersoners fedme kan skyldes arv i all vesentlighet, men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!