|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Er det? Så rart at det motsatte visstnok skal være bevist også, da. Jeg har alltid lurt litt på sånne bevispåstander, når man kan gå seksti år tibake i tid og arrestere Ancel Keys på så godt som alle punkter i hans lipid-hypothese som fortsatt i dag legger grunnlaget for stort sett alle offentlige anbefalninger når det kommer til kosthold. Jeg har ikke vært overvektig hele livet fordi jeg har spist for mye, ettersom jeg aldri HAR spist for mye, ikke før jeg fikk samboer og fikk et mer "normalisert" forhold til mat, men jeg var overvektig før det også.
Igjen anektodisk, men av full betydning for meg. Ikke minst har faren min en så godt som identisk historie som jeg har, det sier meg også en del. Ingen av oss har overspist eller trøstespist.
Når man kommer med sånne påstander, så må man også vise til noe som understøtter det. Jeg har aldri hørt at det er bevist at fedme ikke har noe med genetikk å gjøre, og jeg har lest en god del forskning på den typer temaer opp igjennom. Men kom gjerne med en link til seriøs uavhengig forskning som beviser dette .
Jeg vil forøvrig rose Nerthus for å belyse et utrolig viktig tema, og stille en del veldig tankevekkende og viktige spørsmål!
Leser du overhodet det jeg skriver? Jeg har aldri hevdet at noe overvekt ikke skyldes gener. Det jeg sier er at mesteparten av det skyldes livsstil. (google klarer vel de fleste selv eller). Og selv om man skulle være disponert for overvekt er det ikke selvsagt at man blir.