|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
"Seriøst?" "Hallo liksom"? Hva slags uttrykk er det? I kommunikasjonspsykologien ville disse ordene tydelig vist brukt i en noe nedlatende sammenheng... og jeg opplever også at de er nedlatende. Du har kanskje aldri vært tjukk? Uansett hvor mye eller lite du har spist legger du på deg? Du har kanskje aldri prøvd alle de fancy diettene som finnes på markedet for å tape noen kg? Siden du sier "jeg lurer på om det er annerledes for de som HAR fedme" - antar jeg at du alltid har vært slank. Da synes jeg at du skal være VELDIG forsiktig med å være nedlatende overfor de som har slitt med overvekt i lang tid. For det første fordi du ikke aner hva det innebærer - og for det andre fordi her på forumet møter du nå et større antall som har lett med lys og lykte etter et kosthold som kan hjelpe de - og som har lykkes 
Du er normalvektig - og jeg tør vedde på at hvis du satte opp din dagsmeny FØR du begynte på lavkarbo ville ikke den bestå i store mengder ris/pasta og brød hver dag, ei heller masse brus, sjokolade eller potetgull. Jeg vedder også på at du ikke stadig vekk fyser på hamburger og chips - ei heller at du etter hvert måltid er nesten like sulten som før du begynte. Du har ikke hatt problemer med kraftige humørsvingninger (med unntak av pms) - eller nesten konstant oppblåst følelse etter inntak av mat. Eller tar jeg feil?

Jeg er ikke nedlatende. Jeg bare konstaterer at overvekt stort sett er selvforskyldt og ikke genetisk. Nei jeg har aldri vært kraftig overvektig, men jeg vet at jeg legger på meg av å sitte i ro og spise mer enn kroppen forbruker. Ja til og med de slanke må passe på hva de putter i seg i forhold til aktivitetsnivået sitt.
Forøvrig tar du feil. Spiser jeg sjokolade to-tre dager på rad skal det MYE til å unngå å spise dag 4 og 5. Drikker jeg masse brus i helgene er mandagene harde. Mulig dette kommer som et sjokk på deg, men dette er gjengs for de fleste mennesker.
Tror du virkelig at slanke mennesker aldri må ta seg sammen for å ikke putte i seg for mye?