|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Titania, her.
Hei
Jeg har tidligere ikke delt min overvektshistorie her på forumet. Jeg føler kanskje at den er relevant i forhold til dette temaet.
Jeg har i mange år levd med en spiseforstyrrelse som i utlandet blir kalt "binge eating disorder" det arter seg som bulemi men uten at man kaster opp eller bruker lakserativer.
Hovedgrunnen til at jeg utviklet dette er at jeg vokste opp med et nært familiemedlem som hadde en ubehandlet depressiv lidelse. Jeg lærte i tidlig alder å dulme mine smerter og problemer med mat. Det kunne like gjerne vært alkohol eller narkotika men mitt valgte dop ble mat.
Jeg klarte først for noen år siden å bryte den onde sirkelen og se hva jeg gjorde med meg selv. Jeg gikk til det offentlige behandligsapparatet men fikk ingen hjelp fordi min spiseforstyrrelse var ikke alvorlig nok .
Begynte så å prøve å finne ut av det på egenhånd og behandle meg selv. Det har vært en ganske vanskelig og tung prosess, men jeg har kommet meg i gjennom det og regner meg selv for å være mer eller mindre frisk.
Jeg mener heller ikke at fedme er en sykdom i seg selv men kan som i mitt tilfelle være et symtom på en underliggende sykdom .
Jeg går på lavkarbo fordi spiseforsyrrelsen har gjort at jeg har blitt insulinresistent. Jeg har blitt frisk fra sykdommen men må leve resten av livet på lavkarbokost pga insulinresistansen.
Jeg vil bare si takk for at du deler med oss - jeg har stor respekt for alt det arbeidet du har lagt ned for å komme dit du er i dag 
Og jeg er enig i at fedme i seg selv ikke nødvendigvis er en sykdom - men kanskje heller et symptom på en eller flere underliggende sykdommer 
|