|
Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel?
Jeg overvektig uten noen god "grunn", og det tror jeg mange er, ikke få. Det virker på meg som man glemmer det at mange spiser mye fordi de liker mat. Jeg spiser mye fordi jeg er glad i mat; jeg spiser etter at jeg er mett fordi jeg liker hvordan det smaker, og stopper ikke før jeg er stinn. Og når man har spist seg stinn endel ganger over lengre tid, vil jeg gå ut fra at magesekken blir større; det går lengre tid før man blir mett eller stinn, og man spiser mer og mer. Jeg har blitt overvektig fordi jeg liker god mat; uten at jeg har en fysisk eller psykisk grunn til dette. Og selv om jeg har spist mer og mer, har jeg ikke gjort noe for å bruke mer av energien jeg har fått i meg. Mat er godt; enkelt og greit. 
Sitat:
Når det gjelder de få som er feite uten grunn - vel - de kan da hive seg på KJ sin spis mindre - tren mer og sikkert komme utav det med godt resultat - uten at jeg tør spå dette for sikkert. 
Jeg er fullstendig klar over at en god del overvektige mennesker er dette pga. arvelige og andre omstendigheter, og er disponert for overvekt, og at mange av disse er karbosensitive. Dette er hevet over enhver tvil. Og jeg er helt sikker på at de som har erfart at de er karbosensitive og uttrykker dette; være seg her på forumet eller andre steder, faktisk er karbosensitive. Men å se bort fra hvordan vår livsstil har endret seg ganske så dramatisk de siste 50 år; og at det ikke for mange er en sammenheng mellom aktivitet og energi-inntak når det gjelder overvekt; syns jeg er feil. Det er min personlige mening. 

|