Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-10, 12:21   #15
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hard trening på ketolyse

Det tar tid, for mange ganske lang tid å legge om. Mengden fettforbrennede enzymer er forskjellig hos oss alle når vi legger om til lavkarbo, og det kommer an på hvor godt kroppen "svarer" på dietten, og hvor "skadet" den er (tenker på grad av resistens o.l.).
Noen må holde på rolig i 6 mnd før de føler at det kommer seg, andre får full energi etter 2 uker. Selv må jeg si at etter 4-6 uker hadde jeg full pupp igjen, og etter et år vet jeg ikke hva jeg egentlig holdt på med før. Skal man trene hardt og få resultater, så må man spise på lag med kroppen, ikke imot. Mengden oppbyggende hormoner er mye større på lavkarbo, samtidig som presset på det endokrine system er langt lavere, noe som gir kortere restitusjonstid.
Maxpulsen stiger gjerne, i noen tilfeller ekstremt. Grunnen er at på lavkarbo, så bygger kroppen enda flere og mye større mitokondrier enn de gjør på vanlig trening og kost. Hjertet har fra før av en anstendig mengde, men på lavkarbo får hjertet mulighet til å utnytte sitt fulle potensiale, og går man i tillegg på ketogen kost og får mye ketolegemer i blodet, får man i tillegg den energien som hjertet liker best. Dietten er en veldig hjertebeskyttende diett.
Min maxpuls har foreløpig steget fra 191, via 208, 220, 230 til 246, og det har gjort at kroppen får mye mer oksygen enn før, som i sin tur gjør at den nesten ikke brenner noe glukose uten oksygen, som gjør at melkesyrebelastning stort sett uteblir. Greit nok, unnarennet på holmenkollen hadde gitt syre, men jeg hadde kommet meg greit over kulen og kommet meg langt raskere nå, enn før, fordi fettforbrenningen er ekstrem.
Eksplosiv blir man også. Jeg har kun trent kondisjon, men 60 meteren gikk nylig unna på 9.5, mot 10.7 før.

Det som før var min 90 % av makspuls, kan jeg nå holde i lange tider uten problemer, så kondisjonen er utrolig mye bedre. Et avbrekk på 8 uker gjør svært lite tilbakegang på formen, fordi kosten i seg selv er så anabol. Jeg merket en tilbakegang på 2-4 %, mens et like langt avbrekk på høykarbo ville satt meg minst 15 % tilbake.

Men - dietten passer ikke alle. Vi er alle så forskjellige, så vi må teste ut på vår egen kropp hva den reagerer best på, tror jeg.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat