Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-10, 01:40   #118
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Katta på lavkarbo

Jeg har ikke finlest hele tråden, men har råforet en hund og har lest en del om det. Det kalles BARF i det store utland (Bone and Raw Food) og så vidt jeg husker så er det mange som også forer katter med rå mat.

Det er ikke så stor vitenskap - se på tennene til hunder og katter. Hunder er i utganspunktet Carnivore (kjøtteter) men *kan* spise frukt/grønnisaker i nødsfall (Omnivore). Katter er enda mer utpreget Carnivore enn hunder. Mennesket er Omnivore - vi kan spise både kjøtt og grønnsaker og har ikke så utpregede kjøtteter-tannsett, blant annet flatere jeksler der hunder og katter har rene knivene.
Våtfor fra butikk er mer vann enn noe annet, det er utrolig høy kilospris på vann... De inneholder ofte litt over 4% av en eller annen kjøtt eller fiske-slag for det er kravet for å kalle det f.eks. med And. Det er vel det minst næringsrike du kan servere katten din... Tørrfor er en annen historie med transfettsyrer og næringsstoffer som er ødelagt av høy oppvarming for å få til disse små knasende knoppene.

Søk på Bone and Raw Food for cats på google og les i vei! Barfworld.com er en grei plass å starte.

Når det gjelder melkeprodukter så brukte jeg å gi mine katter en blanding av egg og rømme, det likte de godt, og ikke noe særlig melkesukker å spalte heller. Noen mener at de ikke tåler eggehvite og bare skal ha plommen, men det finnes visst et stoff i plommen som opphever det farlige i hviten, uten at jeg husker helt hva disse stoffene heter. Jeg ga de hele egg uten at de hadde store problemer med det. Det er forskjell på å gi egg/rømme/melk en gang i mellom og å gi hver dag hele dagen. Og så er sikkert katter ulike - på samme måte som oss mennesker :-)

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat