|
Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
I en kokebok for husmoren eller husfruen fra riktig gamle dager, stod det at en diabetiker ikke skulle ha brød og diverse rotfrukter. Men dette var så vanskelig å gjennomføre i praksis, da pasienten ofte ble "gal" etter nettopp brød. Det ble opp til husmoren å trylle fram retter som skulle dempe suget... Lurer på om det var inne på Dreamys hjemmeside jeg leste dette?? Det var i allefall her inne et sted...
Mulig det var i min blogg ja, du kan se her: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...betes/sykemat/
Det jeg skrev om fant jeg i en kokebok av Henriette Schønberg Erken fra 50-tallet, et sitat:
Sitat:
Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.
|