Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-05, 11:56   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Gratulerer med drømme-sommerjobben! Så fantastisk å kunne både glede sine foreldre, men også sørge for at de får et langt liv uten å bli plaget av for mye sykdom.

Skal du lage maten eller ikke? I og med du skrev at han skulle fikse seg noe enkelt til frokost selv, så ble jeg i tvil. Men jeg tar det kronologisk:

1) De kan fortsette med kaffe med en skvett melk i.

2) Tre glass vin er kanskje litt mye hver dag synes jeg. Men ett glass er ok. Det er ikke så heldig å spise rett før man legger seg, i.o.m. det vil forstyrre de viktige hormon-endringene og forbrenningen som skjer om natta. Men han kan gjerne ta en frukt + en neve rå nøtter, eller en halv avokado med reker f.eks. 1-2 timer før soving.

3) Knekkebrødene du nevner er fine. Fiberpluss fra Wasa er en del bedre enn rugsprø. Egentlig skal man ta utgangspunkt i korn kun en gang per dag, men du får nå se hvordan de "takler" det. Det viktigste med knekkebrød-måltidene, er at det er MASSE pålegg. Helst ikke så mye ost, da kombinasjonen karbohydrater + mettet fett ikke er av de heldigste. Men makrell i tomat, kokt egg, eggerøre, røkt laks, peppermakrell, tunfiskpostei, karbonade, reker, spekeskinke, kokt skinke. La det bli "høye smørbrød", med for eksempel tubeost nederst, så et stort salatblad, deretter to skiver kokt skinke, så et kokt egg i skiver, og på toppen en tomatskive. Fargerikt og lekkert.

4) Frokosten er kjempeviktig. Dersom det er praktiske kokke-kunnskaper som setter en stopper for å få en sunn frokost, så anbefaler jeg å lage frokosten klar på kvelden! Gjerne en eggerett: Smoothie, pannekake eller omelett. De to siste kan varmes, eller spises kalde. Min favoritt er pannekaka: 3 egg, 1 ss kaldpresset oliven/raps-olje, 1 ts kanel, 2 ss store havregryn, 1 ts vaniljesukker, 1 ss Natreen-pulver, 1/2 ts salt. Stekes i smør som vanlige pannekaker. Én tykk, eller to tynne. Spises med bær rørt med Natreen-pulver. Denne pannekaka er for det første en veldig velsmakende start på dagen (og SØT, i.o.m. han er vant til det), men ikke minst er det en knallstart hva forbrenning og hormoner angår, for det er mye proteiner, enumettet fett i oljen, og den sterke effekten av kanel (1/2 ts kanel hver dag reduserer blodsukker, blodtrykk og kolesterol med 20-30%, like mye som medikamenter!).

Å ikke innta sukker, fint mel, brød, pasta og ris i det hele tatt er en veldig god start. Så trenger de sikkert din hjelp til å finne ut hva i vide verden de DA skal spise...

Bruker din far medisiner for sin diabetes? Det er i såfall viktig å snakke med sin lege før en kraftig omlegging begynner. Dersom han i dag tar insulin eller blodsukkersenkende tabletter, vil en kostomlegging føre til at han blir overmedisinert og raskt får føling. Unntaket er tablettene Glucophage og Metformin, som ikke direkte reduserer blodsukkeret, men bedrer insulinfølsomheten.

Lykke til!