Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-10, 11:59   #3841
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

sukkerbelastning er noe av det kvalmeste jeg har opplevd, bare overgått av gastroskopi...
drikke en halv liter lunken sukkervann, og bare allernødigst få lov til å skylle munnen uten å svelge vann.. sitte i to timer og prøve å la vær å brekke seg før de endelig kommer og tar den jævla prøven.. og den gangen var jeg sukkerjunkie så det holdt!
det var forøvrig den eneste prøven de tok hos meg for å stille diagnosen.

Word! Jeg pleide å be dem putte litt sitron i vannet. Det hjalp noe. Jeg måtte virkelig mase for å få ta c-peptid, for legen mente det ikke var nødvendig ...

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Okei. Da dropper jeg den sukkerdrikkinga :O Men vil jeg få utslag på en c-peptidtest selvom jeg har spist ketogent i 6 mnd? Kanskje jeg bare skal fortsette som vanlig og prøve å spise frokost med en gang jeg er sulten så jeg ikke blir skjelven. Jeg smakte på ei halv skei med kake hos venninna mi i går (bare for å smake på den. Hadde laget bringebæris til meg selv) og det smakte som jeg hadde puttet en sukett i munnen. Æsj hvor søtt alt er! Tror ikke jeg har lyst å drikke en halv liter sukkervann :/

Det jeg har funnet ut på egenhånd er jo nettopp det at det slettes ikke er uvanlig, særlig når man lever på et lavkarbokosthold, at man kan ha et høyt insulinnivå selv om blodsukkeret er normalt. Det gjelder i alle fall enkelte av oss, som meg som er VELDIG insulinresistent. Jeg er i tillegg arvelig disponert for LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne, altså en voksenvariant av dia1), hvilket tilsier at om jeg virkelig utvikler diabetes og går med det en stund, så vil kroppen min slutte å produsere insulin helt, og jeg kommer til å bli sprøyteavhengig. Først når legen fant ut akkurat det at det ble litt mer alvor. Jeg lette meg fram til en lavkarbovennlig spesialist i Drammen og fikk henvisning til henne, påvist at insulinresistensen så absolutt fortsatt var til stede, tross strikt ketogent kosthold over flere år, og ble sporenstreks satt på metformin.
Så, det er i hvert fall greit å sjekke ut. Dessverre opererer allmenlegestanden med relativt nye retningslinjer, og diagnostiserer ikke med insulinresistens før du har 1400 på c-peptid, hvilket egentlig tilsier at du alt har diabetes ... Fedon, Hexeberg, og andre lavkarboorientere leger/spesialister setter som regel grensen ved ca 700. Jeg hadde nesten 1000 i vinter.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥