|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.
Jeg holder på å lese frisk med lavkarbo. Leser om diabetes akkurat nå og lurer på om man kan ha diabetes selv om langtidsblodsukkermåling er normal. Jeg var hos legen i fjor og tok MANGE tester fordi jeg var veldig sliten og sov gjerne mellom 12-14 timer i døgnet. Ble helt utslitt av å trene og skoledagene sugde meg tom for energi. Jeg var tørst og drakk mye vann, men gikk ikke så ofte på do. Jeg har hørt at andre som tester seg for diabetes tar testen fastende og at de må drikke sukkervann eller noe sånt. Jeg tok en blodprøve for langtidsblodsukker og hadde spist både frokost og lunch. Jeg tror aldri (på tross av at jeg tok 36 ulike prøver) tok den C-peptid (er det ikke den som sjekker insulinresistens?)
Jeg kan også huske at urinen min ofte luktet søtt. Og for to helger siden spiste jeg litt mye karbohydrater og drakk alkohol. Og neste morgen luktet urinen min søtt igjen. Jeg begynte å tenke på at slik var det før også. Men jeg tror ikke jeg spiste mer enn kanskje 50-60 karber tilsammen den dagen (men det mer en dobbelt så mye som jeg bruker å spise).
En annen ting er at jeg ofte ikke har lyst på mat om morgenen, så jeg venter en god stund med å spise (selv om jeg er sulten). Noen ganger kan jeg bli veldig uvell og skjelven av det og det tar gjerne en stund etter jeg har spist før det går over.
Er søtluktende urin tegn på diabetes? Jeg lurer nå på om jeg burde ta den "sukkertesten" for å se om jeg har diabetes, eller om det bare er bortkastet når jeg spiser lavkarbo? Jeg regner med at langtidsblodsukkeret mitt er bra fortsatt siden jeg har spist slik i et halvt år. Noen som vet?
Veldig klassisk med søt urin om man har insulinresistens/diabetes. I gamle dager pleide man å fete opp griser med korn før jul, og smakte på urinen om den hadde sukkersmak, for det betydde at grisen lagret fett som bare det ... Trivelig! 
Insulinresistens er forresten forløpet til diabetes, og skillene kan være ganske vage. Det er nok mange som har blitt diagnostisert med insulinresistens som har rukket å få dia2, jeg lurer selv på om jeg hører med i den kategorien ...
Som jeg ser det er c-peptid den aller viktigste prøven. Jeg hadde selv finfint blodsukker, mens insulinet fortsatt var alt for høyt. Å ta den glukosebelastningen når du alt går på lavkarbo har egentlig ikke mye for seg, og er i beste fall bare en utrolig ubehagelig opplevelse. Jeg nekter nå mere å ta den, for jeg føler meg som en narkis i venteværelset der jeg første timen holder på å tilte av prikkete flimrende uro i kroppen, og sliter med å sitte stille, før jeg rett og slett kræsjer og nærmest går i koma, og har opplevd å ramle av stolen. Flaut ... .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|