|
Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!
Opprinnelig lagt inn av senorita, her.
Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe 
Katter er rene kjøttetere og trenger null nada grønnsaker og korn som ofte finnes i tørrfôr. Altfor mye fyllstoff i tørrfôr, og siden tørrfôret er så tørt så gjør det også at de drikker mye vann.
Det jeg har funnet ut om mat til katt er at de trenger mye laurinsyre. Laurinsyre finner man i rødt kjøtt, men veldig lite i hvitt kjøtt. Cocosa inneholder utrolig masse laurinsyre, så jeg har tenkt på å smelte litt cocosa og ha i kjøttdeig. Og katter skal ikke ha mye magnesium. Magnesium finnes mye av i hvitt kjøtt og fisk. De skal heller ikke ha mye salt, som salt kjøtt og saltvannsfisk. Og så leste jeg at man bør gi dem kjøtt som har vært frosset siden kjøttet ikke skal varmehandles. Så altså baser kostholdet deres på rått, rent rødt kjøtt og innmat.
Jeg kjøper frosne koteletter som jeg tiner opp og gir til kattene mine. Jeg har ingen slakter i nærheten, men har planer om å kjøpe masse innmat til dem en gang jeg er innom en slakter.
Etter at jeg gikk over til ren mat til pusene også, så er det knapt noe å fjerne i kattedoen av verken bimmelimm eller bommelomm og de ser ut til å ha det helt supert. Hvis jeg hadde latt vannskålen stå til den ble tom, så hadde vannet stått der i ca en uke mot en dag eller to med tørrfôr. Men så får de jo også blodvannet. Det liker de tydeligvis bedre enn kjøttet, fordi blodvannet slikkes opp før kjøttet spises. Og fettet spises først på kjøttet.
Forøvrig så er emnet diskutert i denne tråden, så hvis du har flere spørsmål så fortsett der.