|
Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!
Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.
Følgende er publisert i 1825, av Jean Anthelme Brillat-Savarin:
Om det finnes på norsk vet jeg ikke :-)
Ja, det var nok den Polezynski snakket om, tror det var 1825 han sa ja. Og den finnes på norsk, ifølge P. Ganske artig å vite om, ikke akkurat noe nytt dette her altså.
En annen ting i debatten som jeg bare måtte le av, var da Jaquesson skulle forklare hvorfor hun ikke "tror på" lavkarbo. "Bare se på et bilde av folk på 70-tallet da de spiste mer poteter enn noen gang, og alle så ut som de nærmest hadde anorexia alle sammen," var det hun sa. Et helt meningsløs argument vil nå jeg si. Kan nok kanskje være at folk spiste forholdsvis mye poteter på den tiden. Men man må da tenke på hva mer de spiste eller ikke spiste. Sukkerinntaket var mye, mye mindre enn det er i dag. Det var ikke så store mengder brus, godterier, boller og kaker og slikt tilgjengelig nærmest hver eneste dag som det ofte kan bli for veldig mange i dag. Folk lagde i mye større grad maten sin selv, i motsetning til all ferdigmaten som blir konsumert nå. Og man var heller ikke så sparsommelig på fettet. Bare så det er sagt, så er det ikke slik at jeg tror at alle som er overvektige spiser usunt og mye sukker osv. Poenget mitt er bare å peke på de generelle forholdene i samfunnet som har endret seg på denne tiden. Med andre ord vil jeg påstå at det holdt folk slankere på 70-tallet, var mindre sukker og ferdigmat, og mer fett, til tross for mye poteter. Ikke på grunn av, slik Jaquesson så ut til å mene.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor de som kaller seg eksperter er så lite åpne for nye måter å tenke på og nye tilnærmingsmåter til ting. Man kunne da i det minste vurdert om det var noe i det, om det kanskje virker før man avviser det totalt, slik man ser det blir gjort ang lavkarbo. Men det viser seg gang på gang at disse "ekspertene" er så fastlåst i sin egen lille tenke-boks, at alt utenfor boksen nærmest er ikke-eksisterende for dem. Dessverre er dette noe man ser på mange områder, ikke bare når det gjelder kosthold/lavkarbo. Sukk, blir litt oppgitt jeg...
|