Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-10, 22:55   #31
Sjanten
Medlem

Sjanten sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Jeg kom til å tenke på en ting i denne sammenhengen, som har rot i min egen overvektshistorie. Jeg har tre halvsøsken. Vi har alle samme mor, og vi har bodd i samme hus med samme mor og far og kosthold i alle år. Det vil si fra jeg var 2 til jeg var 19.
Det var samme mor som smurte matpakker, og samme mor og far som lagde middag og kvelds og ellers det andre vi spiste. Vi spiste stort sett den samme maten – vi hadde gode måltidsrutiner alle fire. Godteri var forbeholdt lørdager, brus likeså. Vi levde på et helt vanlig norsk kosthold.
Søskenene mine har inntil de ble voksne vært undervektige. Jeg har vært kraftig overvektig. De veide noenogførti kilo da de begynte på ungdomsskolen (12 år), jeg veide 80. Vi er like høye og er alle jenter.
Dette er ingen unnskydning eller ansvarsfraskrivelse for at jeg er stor og legger på meg mens de ikke gjør det. Jeg er enig i at man må gjøre en egeninnsats for å bedre helsen. Men det er ikke til å komme fra at det er noe annet også som har bidratt til min overvekt – noe jeg selv ikke har kunnet styre eller kontrollere.

Du har helt rett jvb - i mitt tilfelle handlet det faktisk om hormoner.

Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat