|
Sv: Hvorfor er det sånn?
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Jeg bare unngår å starte diskusjonen med noen som på noen som helst måte har hatt kostholdslære i videregående skole (eller høyere nivå). Disse har så gudekompleks at det er helt ekstremt, og argumentene koker somregel ned til snøfting, himmling med øynene og fantastiske utsagn som "Øøøh, gidder ikke diskutere dette, jeg er tross alt utdannet i dette og jeg tror læreren min vet dette litt bedre enn deg!".
Heldigvis for meg sluker jeg all informasjon rått når jeg engasjerer meg for noe (mens jeg har totalt teflonhjerne for alt annet ), med resultatet at vennene mine småkjærlig kaller meg "Useless-sama" (-sama: Japansk ærestittel). De siste par årene har kosthold og ernæring vært et ganske dominant interesseområde for meg (delvis fordi jeg har type 1 diabetes), så jeg har god forståelse for mekanismene involvert.
De som kjenner meg gidder ikke diskutere engang, fordi de vet at når Kim påstår noe har han antageligvis sittet og lest, gravd og studert det så nøye at han antagelig har rett. Om noen andre skulle føle for å ta en diskusjon har jeg heller ingen problemer med å forklare dem inngående om insulin, glukagon, lipolyse, forskjellen på ketose og ketoacidose, kosttilskudd, inflammasjon, hvordan dette er relatert til diverse sykdom og strengt tatt hva enn annet de føler for å kverulere på. Har også null problem med å henvise dem til bøker og nettsider dersom de ønsker å lære noe, og er de av typen som totalt nekter å ta til seg informasjon så gidder jeg enkelt og greit ikke. 
Edit: beklager om jeg fremsto som ei total klyse der. Det jeg mener er ikke at jeg er noen ekspert, men at forståelsen min for kost-relaterte ting er langt høyere enn den mannen-i-gata innehar. 
Nei, ingen klysefaktor som kom fram av det innlegget. Bare en frelst og kunnskapsrik lavkarbo`er
Ja, det er greit å ha noe å slå i bordet med, og jeg håper jeg kan tilegne med noe av den kunnskapen du allerede har lest deg fram til etterhvert. Akkurat nå går det i å veie og regne på karbene, så får vi ta ting når jeg kommer litt mer inn i det.
Takk for gode tips for hva jeg kan si når bedreviterne kommer på banen
|