|
Sv: Auguststarternes tråd
Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.
Ååå, ostekake høres helt himmelskt ut.. Oppskrift?
Jeg og har et helsikkes søtsug om dagen.. får sikker t ikke i meg nok fett.. *sukk*
Selvfølgelig skal du få det 
Oppskriften er i utgangspunktet fra Gerds ostekake, men med min egen vri... (jeg som aldri klarer å følge en oppskrift vettu )
Bunnen:
250 g kongeblanding (paranøtter, cashew, valnøtter osv i pose) 17,5 g kh
100 g usaltet smør - 1 g kh
Mal nøttene til grovt mel. Smelt smøret i micro. Bland godt sammen til en deig. Trykk deigen godt ned i bunnen av en rund kakeform.
Ostekremen:
1 boks seterrømme - 8,7 g kh
1 boks kremfløte - 8,7 g kh
1 boks philadelphia original - 6,4 g kh
2 dl Fun light appelsin
1 dl vann
4-5 tsk gelèpulver
Varm opp 1 dl vann blandet med 2 dl funlight i en kjele. Ta kjelen av platen før det koker, og bland inn gelèpulveret. Avkjøl.
Pisk fløten til krem.
Bland osten og rømmen til den er klumpefri, og bland inn den avkjølte geleen.
Bland dette forsiktig inn i den piskede kremen.
Hell ostekremen over bunnen og la stå i kjøleskap minimum 4 timer, helst natten over.
Om du ønsker gelèelokk på kaken, kan dette lettvint lages med Confekta sukkerfri jordbærgelèe, bare husk å halvere vannmengden i bruksanvisingen. La den avkjøles før du heller den oppå ostekremen. NB!!! ostekremen må ha stivnet før du heller på gelèelokket!!!

Resultat: Kaken ble kjempedigg!!! Ostekremen er god og syrlig, men geleèlokket ble for kunstig søtt for meg. Tror nok jeg lager lokket av fun light med jordbær eller granateple neste gang, for confecta sin var veeeeeeeldig kunstig. Men ungene likte den da!!! Kaken anbefales!!!

|