Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-10, 20:47   #21
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Nå sitter jeg her og diskuterer med en kompis som ikke var overbegeistret over at jeg har begynt på lavkarbo igjen.. Han mener mettet fett er meget farlig og ikke bra for leveren og at det hoper seg opp etc.. For det har maaaaange undersøkelser vist til.. Og mener det er masse studier som viser at man kan få hjerneslag og ikke måte på hva han skulle lekse opp her..Han mente at vi kan ikke sammenligne oss med de spreke urfolka som var så aktiv at dem forbrente alt fettet, mens vi som er så late nå kan ikke spise så mye fett fordi vi ikke forbrenner det..

og mente det kunne ikke være sunt å spise så mye fett og sånn på lavkarbo.. Og han vet jo at jeg sprakk på det i fjor..

Jeg vet heller ikke om jeg tror på at lavkarbo er sunt, er ikke overbevist, men slik det er nå er det det som funker for å få meg ned ivekt og da gir jeg igrunn en lang f.. i om det er sunt eller ikke, så lenge jeg kommer meg ned i en trivselvekt..

Man blir jo ganske forvirret, noen er skikkelig i mot lavkarbo mens andre forguder den.. Hvordan kan man egentlig vite sikkert? når alle er SÅÅÅ påståelige.. og det finnes undersøkelser som underbygger begges meninger? :S

Syns dette er vanskelig jeg.. Og han kommer nok aldri til å tro på noe av det jeg sier, han er så staaaa.. Men trenger kanskje å overbevise meg selv om det :P

Men ja. jeg vil helst ikke fortelle dette til noen.. men jeg var så glad og sa til han at jeg hadde gått ned 4 kg og så pratet vi om bearnaise saus og da sa han at det må jeg jo holde meg unna om jeg vil ned i vekt, og da sa jeg at jeg går på lavkarbo.. og da tok han jo helt av :| Ble skikkelig sur og sa jeg bare tok letteste utvei og mente sånt er ren svindel :|

Du skal si til han at mettet fett trolig er det minst farlige fettet vi kan innta, ettersom kroppen nyttegjør seg best av mettet fett. I tillegg produserer kroppen selv mettet fett i leveren (eller noe sånn, håper disse som har peiling korrekterer:P). Mettet fett viser seg også å beskytte mot hjerte og karsykdommer, og at statens ernæringsråd faktisk har friskmeldt mettet fett, men de vil fortsatt ikke at vi skal spise for mye av det siden de mener vi blir feite av det (trolig fordi fett har 9 kalorier mens karber og proteiner har 4). Brystmelk er 50-60% mettet fett, fordi dette er den beste næringen for en baby.

Når vi spiser mye fett og lite karber starter vi en prosess i kroppen. Den kalles fettforbrenning. Kort sagt er denne prosessen meget krevende for kroppen og det gjør at energien brennes mye raskere enn dersom vi lever på karber. Studier har vist at man kan/må spise 7 ganger så mange kalorier for å legge på seg med fett som base i kostholdet enn karber som base i kostholdet. Min personlige mening er uansett at det kanskje vil være en ide å passe BITTELITT på kaloriinntaket i tillegg til karbene. Men slapp av, dersom du går under 70 gram karber om dagen, og spiser godt med fett så brennes fettet og det mye raskere enn de karbenes til kompisen din . Det er udiskutabelt

Når kroppen får mest fett vil også hjertet jobbe mer optimalt enn hva det gjør på karber, nettopp fordi vi får ikke slagstoffer og giftstoffer i kroppen som hindrer hjerte og blodomløp å fungere på den måten det skal

Lavkarbo er en paraplybetengelse som omfavner alt fra 0 til 150 gram karber om dagen og 150 gram karber om dagen er masse karber det. Jeg tror ikke noen har godt av å spise stort mer karber enn det om dagen. Og noe annet som er totalt udiskutabelt er at det værtfall er INGEN osm har godt av raske karber.

Man greier aldri å omfavne alle, og ikke alle vil være enig i at lavkarbo er rett. Og det er jo helt greit for min del. Folk må finne den sti som passer dem selv. Det passer ikke meg å spise masse brødvarer f.eks. Mest fordi jeg fiser så mye av det. Det passer meg heller ikke å la maten svømme i vann eller ligge helt unna frukt. Så jeg har funnet min vei.

Det som er sikkert er at det er mer og mer forskning som støtter lavkarbo som sunnhetsdiett, og som en god løsning for mange, ettersom verden stadig er mer klar over at det er karbene som har ført til livsstilssykdommer, karber og lettprodukter - ikke fett. Men det kommer jo aldri til å skje at alle syns det er korrekt. Så man må finne sin egen overbevisning. En god ting kan jo være å gå til legen og ta helsesjekk og en del blodprøver jevning, så får man jo se om fettet er så skadelig for kroppen som enkelte tror.

Du skal også bare drite i hva andre sier, gå ned i vekt, nyt dit nye jeg og helsefordelene, spis hjemmelaget bernaisesaus og kos deg med varer som bestandig har vært "forbudt", husk helsesjekk og slå dette i bordet til folk som er uenige

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat