|
Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!
Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.
Oi, den fikk meg til å tenke. Jeg lurer virkelig på om det er slik, fordi Lutz har jo behandlet både overvekt og undervekt med samme kosthold.
Hvor godt kjenner du til Lutz og hans arbeid? Jeg så en vag refferanse med døde linker til hans arbeid med Type 1 Diabetikere der personen bak refferansen påsto at Lutz hadde påstått at selv Type 1 Diabetikere kunne klare seg uten insulin. Har lest mange forklaringer på sykdommen min, blandt annet at den er forårsaket av en pågående inflammasjon i bukspyttkjertelen (immunforsvaret angriper betacellene pga. signaler fra smerte-nerveceller, og selve angrepet stimlulerer nettopp disse nervecellene slik at angrepet fortsetter). Var blandt annet snakk om et eget lavkarbo-opplegg laget for å maksimere den inflammasjonsdempende effekten dette kostholdet har for å bryte denne onde sirkelen og la kroppen delvis regenerere betacellene fra "reserve"-celler som finnes i bukspyttkjertelen.
At lavkarbo fungerer både for undervektige og overvektige kan vel forklares ganske enkelt med at kostholdet gir kroppen energien den trenger døgnet rundt så vel som hormonell balanse, økning av vekst- og kjønnshormoner (testosteron, veksthormon og IGF-1) og nok proteiner til å bygge og vedlikeholde muskelmassen kroppen er komfortabel med. Groteskt mange mennesker lider av alt for lavt proteininntak (aka. "Drevon-syndrom" ) så vel som lave nivåer av vekst- og kjønnshormoner*.
*Insulin er, sammen med blant annet testosteron, veksthormon og IGF-1 (Insulin-like Growth Factor), et kraftig anabolt hormon. Kroppen søker hele tiden å holde balanse mellom anabole (oppbyggende) og katabole (nedbrytende) hormoner og ved kronisk høye insulin-nivåer senkes nivåene av de andre, utrolig viktige anabole hormonene og katabole hormoner (som stresshormonet kortisol, som bidrar til hjertesykdom) øker. Alle vekst- og kjønnshormoner er forøvrig bygget på mettet fett, som er enda en grunn til at lavfett-kost vil redusere nivået av mange viktige hormoner.
Edit: Beklager rotete og dårlig formulert post. 2,6 i blodsukker en fornuftig hjerne ikke lager! x)
Sist redigert av plastbox : 12-10-10 kl 15:43.
|