Vis enkelt innlegg
Gammel 12-10-10, 13:15   #44
solihjerte
Medlem

Medlem siden: May 2010
solihjerte er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Kort sagt, beveg deg mer, start og tren, spis sunnere, ligg unna sukker. Ikke spis mer kalorier enn nødvendig..

Dette er absolutt en oppskrift som de fleste kan følge og som de går ned i vekt av. Jeg og mange andre VET veldig godt hva som må til for å gå ned i vekt.
Det som jeg reagerte på med Kari J, og spesielt det hun sa på Tabloid, var at hun hadde en veldig merkelig holdning til det at fedme skulle behandles, det synes hun ikke er riktig.
Men har man først nådd en vekt som er hinsides all fornuftig BMI, så er det noe som gjør at det har blitt sånn. Jeg synes det er fornuftig å tilby adekvat hjelp, det er den overvektige selv som må gjøre jobben, det kan ingen ta vekk, men med noen riktige verktøy så er det større sjanser for at man lykkes, og lykkes varig.

Jeg vet at jeg har blitt som jeg har blitt av mange årsaker. Årsak nr. 1 er selvsagt at jeg har spist for mye, og for mye av de feile tingene. Har levd på brødmat, pasta og sukkerholdig mat, og foret insulinresistensen min god og mett. Jeg bruker IKKE den som en unnskyldning, men skulle som sagt gjerne ha visst det jeg vet nå, for 20 år siden.
Jeg fikk et helt forskrudd forhold til mat som barn. Jeg var Tjorven stor, og det var ingen andre i bygda som var tjukke. Jeg fikk høre det, og skammen over å være stor ble enorm. Mat ble spist i smug, for jeg skammet meg sånn. Så når jeg flyttet for meg selv, tok det helt av. Og derfra ballet det på seg enda mer, skam, skyld, drit og lort A/S......
Dette er fremdeles ikke unnskyldninger, men en del av årsaken. For meg har det vært riktig og viktig at jeg har hatt noen timer hos psykolog dette halvåret, det gjelder å kvitte seg med gammelt tankegods, innpode nye måter å se ting på og se seg selv på.

Jeg jobber som faen med å kvitte meg med overvekten, har tatt av 25 kilo hittil, og skal slett ikke gi meg - men jeg blir også forbanna over alle forenklinger av problemet. Det er ikke det samme som å være uenig om hun har rett eller ikke, men hun hjelper i alle fall ikke meg på den måten.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat