|
Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd
Jeg tenker slik som det allerede har blitt nevnt, at det er fryktelig flaut for staten å 'ha tatt feil' ang. generelle kostholdsråd. Nå skal det også sies at jeg selv vil si jeg kjenner mange som holder seg svært friske på tradisjonelt, norsk høykarbokosthold, samtidig som jeg vet en del som ville hatt store fordeler av å legge om til lavkarbokost. Jeg tror hver enkelt burde vurdere seg selv for å bedømme hva slags kost som er best tilpasset dem. Men så lenge staten ikke vil anerkjenne lavkarbokost er det mangel på informasjon for de som kunne trengt det, pluss generell skepsis blant befolkninga.
Jeg vil også si at tanken om at brød, melk og potet er nærmest obligatorisk for å overleve er noe som sitter sterkt i befolkninga fortsatt, særlig i de eldre generasjonene. De yngre har i større grad opplevd internasjonaliseringa av matvaner og er kanskje litt mer åpne når det gjelder alternativ kost. Å si i dag til befolkninga at slik mat er fy-fy vil skape ganske stor forvirring og antakelig en del ramaskrik, men kanskje vil det bli mer aktuelt om et par år? Når de faste 'anbefalingsfolkene' har gått av og de globaliserte generasjonene er i klart flertall... :P
Tenk hvor herlig det ville vært dersom staten til slutt bestemte seg for å anerkjenne lavkarbo som sunt kosthold. Matprodusenter ville da lagt merke til det enorme potensielle markedet og lavkarbo-alternativer ville dukket opp på rekke og rad både i butikker og restauranter. Man får vel bare håpe den tiden en gang vil komme..

|