|
Sv: Statens intensjoner med sine kostholdsråd
Jeg omarbeidet innlegget mitt ganske mye, så jeg legger det heller inn på nytt:
Jeg tror fortsatt ikke fremgangsmåten din er den beste for å få til en diskusjon, dessverre ... Jeg mente ikke at du skulle "henge ut" noen (det har du vel ikke gjort heller, men veldig mange du siterte er ikke aktive nå, gamle tråder mye av dette), men når du nå kommer med sitater:
Alt det du siterer er jo løsrevet fra andre diskusjoner, meninger som underbygges av mer konkret argumentasjon i de fleste tilfeller. Og svarene gir jo for det meste seg selv i det du siterer, synes jeg.
Det er vel ikke så veldig merkelig at det uttrykkes stor uenighet med statens kostholdsråd på et forum som handler om en annen type kosthold enn det statens ernæringsråd anbefaler, og hvor folk har opplevd på kroppen at statlige kostholdsråd er feilaktige for dem. Og at man også blir ganske oppgitt av måten statens ernæringsråd møter nye tanker, erfaringer og forskning på, og kritiske til politikken de fører. For det er politikk, statspolitikk. Og politikk handler blant annet om meninger og interesser. Det finnes ikke noen nøytral stat som har som eneste siktemål å ønske det beste for sine borgere, det er nok et litt naivt syn som sagt. Som veldig mange har, for den saks skyld.
Før i tiden hørte man nok og stolte mer på hva statlige myndigheter sa. Man hadde forsåvidt ikke så mye valg, det var ikke mange informasjonskilder i forhold til det som finnes nå. Jeg personlig er veldig glad for at jeg har tilgang til annen informasjon.
Problemet med statens ernæringsråd er jo at alle får samme råd, og det er råd som kan være direkte helseskadelige for mange. Hvorav en del av oss som i tidens løp har funnet veien til dette forumet.
Sitat:
om det virkelig var konsensus for at korn- og melkinntak (for eksempel) var årsaken til overvektsepidemien, ville ikke staten likevel ønske å endre sine kostholdsråd, bare for å spare utgiftene knyttet til helsevesenet (som er enorme og stadig vokser?)
Jo, det vil jeg tro, men å oppnå konsensus om det er jo vanskelig nettopp fordi det er knyttet til økonomiske og andre interesser. Dessuten er det ingen enkle sammenhenger mellom overvekt og kosthold, selv om statens ernæringsråd prøver å fremstille det slik. (Her er det nok mange her inne som vil være uenige med meg.)
Hva som er de enkelte medlemmene av ernæringsrådets intensjon for å bevare sine kostholdsråd og kjempe mot ny informasjon om kosthold vet ikke jeg, men jeg vil jo tro at f eks Christian Drevon faktisk tror at det han prediker er det beste for alle. Og tro er en sterk faktor. Man kan øyensynlig presentere uendelig mange tilfeller av mennesker som har blitt slanke og/eller friske ved å gå bort fra statens råd, og likevel vil ikke det rokke ved det vedkommende tror på.
Det blir litt som å tro på at jorda er flat, egentlig. Det var jo også offisielt statssyn en gang ...
Sist redigert av Huldr : 11-10-10 kl 01:41.
|