|
Sv: Står bom stille - i ketose
Hei,
Du har bare holdt på i 3 uker og uke 3 og 4 er det veldig normalt at det går sakte eller står still, spesielt dersom man har mistet en del i uke 1 og 2. Vil bare minne om ot overgangen fra høykarbo til ketose er en krevende prosess for kroppen og enkelte kan bruke opp til 4 uker for å komme i optimal fettforbrenningsmodus. Husk at her, som på alle andre vektreduksjons opplegg så er det ikke anbefalt at man går ned mer enn 0,5 – 1 kg pr uke, husk at hode også skal være med på nedgangen.
Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang, jeg har spist ketogent med kun noen korte pauser og de siste 2 årene har det stått bom stille. Dette til tross for at jeg bør ned ytterligere 15 kg. Når man snakker om stress så er det ikke bare mentalt stress vi tenker på sykdom og skader er STRESS for kroppen, i tillegg kan også medisiner være en bremsekloss. For min del så sliter jeg med kroniske smerter, er ikke i stand til å trene effektivt, bruker en del medisiner og dette er mine tre bremseklosser. Har ikke mistet motivasjonen underveis da jeg trives veldig godt med et ketogent kosthold og vekta er veldig stabil.
Husk også at salt mat binder vann i kroppen, mange har fått seg en overraskelse dagen etter et spekematmåltid.
Vil bare minne om følgende:
Hjelp jeg går ikke ned/vekta står stille: Ha i minne at kroppen ikke er en maskin, noen ganger vil vekta nødvendigvis stå stille, noen kan endog gå opp noen kilo i forbindelse med mens og/eller eggløsning. …man snakker ikke om platå før vekten har stått helt stille i minst 4 uker. Husk også at kroppen kan trenge opp til 4 uker for å omstille seg til å komme skikkelig i gang i fettforbrennings modus. Har man gått ned mye på kort tid så er det ikke unormalt at kroppen trenger en ”tenkepause” – en del opplever lite eller ingen nedgang i uke 3-4. Har man nådd et platå så gå igjennom kostholdet ditt nøye og eventuelt sjekk det ut for de mye omtalte partystopperne.
Partystoppere: Dette er ulike matvarer som har vist seg å være faktorer som kan hindre vektnedgang uten at man helt kan forklare hvorfor og er veldig individuelt. De mest vanlige er bl.a. nøtter, tomater, brød erstatninger, søtningsmidler, meieriprodukter bortsett fra smør. Andre faktorer er smerter, sykdom, medisiner, dårlig søvnkvalitet og sist men ikke minst STRESS. I og med at vektnedgangen går i rykk og napp så anser man at man ikke bør eksperimentere med de ulike partystopperne før vekta har stått stille i minst 4 uker.
|