Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-10, 11:27   #8
Nemii
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodsukkerstigning av lightbrus! Test!

Det er forskjell på blodsukkerstigning og insulinutskillelse. Diskusjonen ang. lettprodukter er vel om smaken av søtt kan føre til insulinutskillelse, slik at det vi evt. spiser sammen med brusen vil lagres som fett eller føre til lavt blodsukker som igjen gjør at du blir sulten og spiser mer.
At lightbrus ikke fører til blodsukkerstigning anser jeg som logisk, det er ingenting i lightbusen som brytes ned til sukker.
I forhold til diabetikere er høyt blodsukker et resultat av det som er grunnleggende feil, nemlig manglende insulinutskillelse og insulinresistens i type 2 tilfellene. Om lightbrus fører til insulinutskillelse vil dette føre til en ytterligere forverring av tilstanden (den stadige triggingen av insulinutskillelse er jo det som er årsaken til type 2 diabetes), diskusjonen har jo gått lenge nå der mange mener at alle disse lettproduktene ikke har noe i et diabetikerkosthold å gjøre. Jeg mener jeg har hørt studier som viser dette, skal prøve å lete og evt. referere til disse.
Vi snakker jo selvsagt mengder her, en brus i ny og ne er greit, men jeg ville ikke som diabetiker kastet i meg lightbrus og andre sukkerfrie produkter daglig

Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat